Gjutit ner en betongplint som efter jag monterat grindstolpar visade sig vara defekt.

Plintjärnen sitter löst eller glappar. Märkte inte detta förrän jag fått fäst grindstolpen och fick lite moment på järnen.

Ska prata med butiken där jag köpt dem. Men tror inte de direkt har någon lösning på mitt problem eller står för någon reparation.

Men hur tusan ska man lösa detta? Riktigt tråkigt efter allt arbete med hål och gjutning som jag tyckte blev bra.

Skulle man kunna dra järnen åt ett håll till stopp. Sen med betongborr borra ner längst med plintjärnens kortsida så man får ett lite större hål för att kunna fylla i med betong eller något annat som kan fixera järnen?

Ska hänga en ca 2,2m bred grindhalva på stolpen, så kommer bli en del belastning på järnen.

Tråkigt, det kanske räcker att göra en undergjutning men fin expanderbetong.
Tänkte en form som täcker hela plinten och kanske går upp en liten bit på stolpen.
Om du vickar lite när du gjuter kanske det rinner ner lite runt järnen också.
Stålstolpe monterad på betongplint med form för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SSSS SSSS skrev:
Läste precis en tråd med samma problem, plintarna kommer inte från Byggmax?

[länk]
Plintarna är från Byggmax. Gjutit ner två plintar, dragit en del i den andra också men den håller än så länge. Men håller den i 10+ år som det var tänkt att grinden minst ska stå?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Tråkigt, det kanske räcker att göra en undergjutning men fin expanderbetong.
Tänkte en form som täcker hela plinten och kanske går upp en liten bit på stolpen.
Om du vickar lite när du gjuter kanske det rinner ner lite runt järnen också.
[bild]
Det kan vara en idé. Kanske bäst att demontera stolpen och gjuta upp så nära nedre fästhålen i plintjärnens som jag vågar?

Tänker det kanske blir fuktproblem i stolpen om jag gjuter in den? Men är impregnerat virke så det kanske tål det?

Redigerat:
Blab601 Blab601 skrev:
Tänker det kanske blir fuktproblem i stolpen om jag gjuter in den? Men är impregnerat virke så det kanske tål det?
Det är ingen fara med stolpen, man brukar undvika att gjuta fast stolpar för att det blir jobbigare att riva och byta ut.
Men om du bara täcker några centimeter borde det inte göra nån skada.

L
Om du ändå tänker göra en pågjutning skulle det inte skada att hugga bort lite av toppen på plinten vid järnen, med hammare och huggmejsel. Då kommer betongen fästa bättre och du får lite kraftigare gjutning. För tunna skikt kan lättare frysa sönder på vintern.

Gör om gör rätt.

Det är otroligt svårt att få till de där utan att göra det rejält från början.
Vilken av Byggmax plintar köpte du?

Det finns tryckimpregnerade stolpar att köpa, gräv ner en sådan, kanske en meter, stötta med stenar och 0-63 så blir det stadigt.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gör om gör rätt.

Det finns tryckimpregnerade stolpar att köpa, gräv ner en sådan, kanske en meter, stötta med stenar och 0-63 så blir det stadigt.
Det är en 70cm plint, under är markduk, ca 20cm packad makadam och sen fyllt upp hela hålet med betong.

Vet ännu inte vad jag ska göra åt det.

Du får naturligtvis montera en snedsträva på varje grindstolpe. Köp två plintar till och gräv ned utanför varje stolpe. Då står det still och trästolpen blir heller inte böjd med tiden av vikten från grinden.

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
L
2,2m grindhalva kommer väl väga en del. Har du något avlastande hjul längst ut kan det fungera ändå trots stolpen inte tar allt moment. Utan hjul på dessa grindhalvor lär du få börja om från början med stolpens infästning. Antingen med extra plintar, alt kraftigare stolpe och djupare grop. Varför inte gjuta egna grindstolpar i form?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gör om gör rätt.

Köpta på byggmax i Märsta.

GoC GoC skrev:
Du får naturligtvis montera en snedsträva på varje grindstolpe. Köp två plintar till och gräv ned utanför varje stolpe. Då står det still och trästolpen blir heller inte böjd med tiden av vikten från grinden.
På ena stolpen går det att montera snedsträva men inte vid andra. Går att göra vid plinten som glappar men vill ändå fixa glappet innan.

L Lenza skrev:
2,2m grindhalva kommer väl väga en del. Har du något avlastande hjul längst ut kan det fungera ändå trots stolpen inte tar allt moment. Utan hjul på dessa grindhalvor lär du få börja om från början med stolpens infästning. Antingen med extra plintar, alt kraftigare stolpe och djupare grop. Varför inte gjuta egna grindstolpar i form?
Jag har funderat på hjul men tänkte först testa göra så enkel och lätt grind som möjligt och verkligen passa in den diagonala strävan för att ta tyngden.
Har även sidleds lutning på uppfarten (ca 15cm över öppningen på 4,5m) vilket försvårar för hjul.

Stolpen är 95x95mm men kanske finns tjockare?

Ja det är frågan, kanske gör det nästa gång. Hade inte plinten varit defekt hade jag iaf kunnat testa så som jag tänkt.

• Gilla
Ravinen 9
  • Laddar…
Blab601 Blab601 skrev:
Köpta på byggmax i Märsta.

På ena stolpen går det att montera snedsträva men inte vid andra. Går att göra vid plinten som glappar men vill ändå fixa glappet innan.

Jag har funderat på hjul men tänkte först testa göra så enkel och lätt grind som möjligt och verkligen passa in den diagonala strävan för att ta tyngden.
Har även sidleds lutning på uppfarten (ca 15cm över öppningen på 4,5m) vilket försvårar för hjul.

Stolpen är 95x95mm men kanske finns tjockare?

Ja det är frågan, kanske gör det nästa gång. Hade inte plinten varit defekt hade jag iaf kunnat testa så som jag tänkt.
Hur gjorde du sen?

H hellohello skrev:
Hur gjorde du sen?
Jag tog hammarborr och borrade runt plintjärnen tills jag fick ut dem. Därefter har jag bilat ur hålen lite extra så det ska finnas bra med utrymme.

Tyvärr kollapsa ena väggen, se bild.

Planen är att gjuta fast plintjärnen med fin cement som är lite lösare blandad så den kommer ner överallt.

Bygga en gjutform så jag kan gjuta upp den kollapsade väggen samtidigt som jag gjuter fast järnen.

Innan gjutning fästa plintjärnen i grindstolpen då hål för järnen redan är borrade.
Placera stolpen i lod med en distans under mot plinten. Fästa ett par stödstag i stolpen så den står still. Sen gjuta fast både järn och reparera plinten samtidigt.

• Betongplint med utborrade hål och en skadad sida redo för reparation och gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BjörnKraft och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.