19 714 läst ·
10 svar
20k läst
10 svar
Gjuta direkt i mark (jord/sand)
Måste jag ha markduk eller liknande om jag gjuter plintar direkt i gropen?
Marken består utav sand/jord och endel mindre rötter.
Gjuter plintarna med grovbetong.
är det bara att hälla ner betongen direkt i gropen...?
bör jag använda armeringsjärn till grovbetongen?
Marken består utav sand/jord och endel mindre rötter.
Gjuter plintarna med grovbetong.
är det bara att hälla ner betongen direkt i gropen...?
bör jag använda armeringsjärn till grovbetongen?
Om hålen håller formen så kan du gjuta direkt i dem. Plintarna blir t o m bättre förankarade i jorden än om du använder t ex papprör. Men tänk på att bottenytan för plinten om du har rejäl last, du vill inte ha en spetsig plint. Ja du ska armera.
Det går säkert men risken är att du får en spricka i plinten. Då kommer vatten och syre in där och ger sig på din armering den vägen.Hällvetet skrev:
förstår, så armeringen får inte ”sticka förbi” betongen?Claes Sörmland skrev:
Alltså, jag ska fylla gropen med betong och sen trycka ner järnen i betongen utan att järnen blottas utanför betongen?
Jag kanske är omständlig nu... ska alltså gjuta fast stålrör (stolpar till ett räcke). Stolparna kommer tryckas ner i marken och flxeras. Sen häller jag på betongen.
Blev lite orolig nu att det sättet inte är bra, om man tänker att det är samma princip som med armeringsjärnen? Alltså att stolpen måste vara ”dold” i betongen och inte direkt ner i marken?
Blir komplicerat att fylla hålet och sen sticka ner stolpen då jag har fiber och annat som ligger l i groparna ivägen.
ska jag ha lite makadam och fiberduk i botten kanske...? Hmm
Blev lite orolig nu att det sättet inte är bra, om man tänker att det är samma princip som med armeringsjärnen? Alltså att stolpen måste vara ”dold” i betongen och inte direkt ner i marken?
Blir komplicerat att fylla hålet och sen sticka ner stolpen då jag har fiber och annat som ligger l i groparna ivägen.
ska jag ha lite makadam och fiberduk i botten kanske...? Hmm
Det är klokt att helt omgärda stålet med betong, då skyddas det från rost. Gräv din grop, placera ett platt gråsten på bottnen. Ställ stolpen på den och häll ned betongen. Hamra ned några armeringsjärn i betongen. Lär hålla din livslängd.
Claes Sörmland skrev:
Tjena Claes (försökte PMa dig men funkade inte)
du har hjälp mig med gjutning i mark och ville egentligen inte störa men måste fråga en sak...
Jag har grävt ca 40-50cm gropar med diameter på ca 25cm.
Blir en massa betong som går åt och jag undrar om man kan göra såhär:
gjuta ca 10cm i botten, ställa ner armeringsjärn.
Låta det brinna.
Någon vecka senare ställa ner stolpen som ska gjutas fast och skicka ner betong runtomkring.
tänker att stolpen blir garanterat skyddad från fukt från marken när den står på en betongklack och armeringsjärnen borde garantera att de båda ”delarna” fäster ihop med varandra.
Tänkte innan jag gjuter andra delen isfl dammsuga betongen och spraya den med lite vatten för optimal sugeffekt.
stolpen som sen ska ner i betongen är ett galvat rör som är blästrat och målat. Det kommer stickas ner ca 20-30cm i den nya betongen.
Om detta funkar skulle jag spara en massa tid.
vad tror du?
Tack för hjälpen du är bäst
Är ingen expert på betong men det fungerar säkert. Enda risken är att andragjutningen skapar en liten spricka som släpper in syre och vatten. Men har du galvade rör så är kanske korrosion inget större problem i alla fall.
Redigerat:
Har du möjligtvis några spirorör ( 200 mm ) tillgängliga, sen det med järn nedslagna, dom ska förbi botten ner i mark ca 30 cm och sticka upp så långt som möjligt. sätt 3 eller fyra järn i stjärna eller fyrkant , som hamnar på utsidan stolpen, då blir det starkt. Då är det bra att göra en botten och den ska helst vara ca 10 cm större än gjutningen för att få en bra fot att stå på och hålla järnen på plats, du kan även ha ett järn som står i centrum och trä stolpen över för, så att alla stolpar linjerar. Mycket staga blir det av stolparna innan du kan gjuta, dom ska väl stå i lod och linjera rätt.samt på rätt höjd med varandra.
Klicka här för att svara