Behöver lite tips på vägen för mitt projekt att göra en inspektionslucka ner till en stå- och krypgrund.
Ska gräva ett hål ca 1x1x1 meter och mura upp väggar som ett U för en inspektionslucka.
Tänkte använda mig av lecablock.
Fylla grunden med makadam så halva första lagret av blocken är täckta på insidan.
Utvändigt fylla med makadam hela vägen upp.

Vet inte alls hur mycket marktryck lecablock tål, om det räcker med 90 mm tjocklek?

Bifogar enkel (ej skalenlig) bild av hur jag tänkt. Höjden är inte satt än.

• Handritad skiss av en inspektionslucka i lecablock med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget fel i det lecan håller om du tar 190 X190X590 ingen större prisskillnad men bara 1X1 meters hål blir med murning blur det ca 75 cm hål., Ta till ordentligt 2X2 meter minst, ett hål blir alltid för litet oavsett hur man tänker. Det ska ju vara trevligt att gå in med och inte behöva åla sig ner i någon grop. Ett par dubb i befintlig grund är bra så muren inte kan falla in vid anslutning till den. Eftersom du ska ner en meter så är marknivå högst upp. Annars en s.k jordkällaredörr. med trappa ner.

Tack för svar. Då kör jag på 190x190. Får göra den lite bredare. Kan inte göra den för stor, 150 cm från vårat hus kommer grannens garage.
Vad menar du med dubb?

B BäverBerra skrev:
Vad menar du med dubb
Dubb = borra ett hål 10 eller 12 mm in i grundmuren och sätt i ett armeringsjärn som är precis mellan stenarna och muta in dom, då kan inte den nya muren åka i sidled. 3 st dubb på 1 meters höjd räcker, blir då 1 st mellan första och andra skiftet och 1 st mellan näst sista och sista skiftet sen en på mitten

Edit gör den bredare då så att det finns lite plats att krypa mer i.

• 13tillf.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Ah, fattar. Det ska jag definitivt göra. Tack!

Hej!
Perfekt
Jag funderar faktiskt att göra exakt samma sak som du gräva en inspektionslucka ute till min krypgrund.
Har min lucka just nu vid entré/hallen och vill lägga klinker med golvvärme där istället.
Blir inte så bra/snyggt med en lucka där då.

Jag undrar vad du har tänkt lägga som lucka på detta, har du hittat nått bra som funkar?

B BissyM skrev:
Jag undrar vad du har tänkt lägga som lucka på detta, har du hittat nått bra som funkar
Framförde inget om det. men hoppas TS läser igen, muren ska på uppsidan luta utåt från huset, lämpligt då att slå ihop några reglar med lite plåt på och gångjärn ( kraftiga ) som fästes i muren med stadiga skruv och plugg., luckan får inte bli för tung.. GLÖM då inte en kedja som håller luckan i ett läge strax över 90 grader, Två saker kan hända annars, luckan slår igen eller faller över på utsidan och bryter loss gångjärnen

Tack för svaret ☺️

Bra fråga angående luckan. Har tänkt mycket på det. Vill ha något underhållsfritt som tåls att gå på. Typ durkplåt av aluminium och under det impr virke. Men fastnar på att plåten är för liten och det blir en skarv.
Hoppas du inte har packad lerjord, helvete att gräva i. Men slapp iallafall stora stenar, alltid något.

Durkplåt finns hos varenda större plåtfirma och dom klipper till och skarvar vad du vill ha, finns i olika storlekar i flak, bara fråga. Tänk på halkrisken bara, inget kul att slå omkull på isig plåt. Inte helt gratis, men varför snåla på något som håller minst 20 år.

Bor i Skåne, här är aldrig snö förutom i år då, hehe. Ska kolla med en plåtfirma.

Du far med osanning med snön, hos mig så kom det nästan 0,5 meter stundvis på våra gemensamma breddgrader, hela E 6:an blockerad. klart inte ofta, någon gång per år som det blir så. Inte lätt att ta snö om man bor söderut, :( vi andra är vana.:D

Finns ju denna plåt, fanns på Biltema.
Men storleken är 100x50cm.
Finns säkert större att få tag på

• Metallplåt med diamantmönster på vit bakgrund, 100x50 cm storlek.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.