Ska göra en utbyggnad på huset som är ett plan med källare. Källaren ligger under jord runt hela huset utom på ena gaveln där marken sluttar och där infarten till garaget under huset finns.

Schematisk ritning som visar en utbyggnad bredvid en garageport, markerat med jordmassor runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att göra en mindre utbyggnad bredvid garageporten som blir 2x5 meter gjuten platta i botten och uppmurad Leca ca 2 meter högt. Källardelen blir ett mindre förråd och ovanpå blir det en altan med skärmtak med utgång från vardagsrummet.

Min plan är att mura med 25 cm Leca-stenar på ena kortsidan där jorden trycker på fram till hörnet och mura resten med 20 cm Leca. Finns det någon nackdel att göra så? Jag tänker att det är bra med kraftigare stenar mot jorden. Jag kommer också att mura med Leca hela varvet runt på utbyggnaden så bottenplattan och hela utbyggnaden blir en fristående fyrkant från övriga huset. Mellan mur och jord tänker jag mig platonmatta och cellplast utanför.

Altanen ovanför murverket tänkte jag bygga med tryckimpregnerat virke. Jag har även funderat på om det är bäst att gjuta mellanbjälklaget i betong för stabilitetetens skull eller om det duger bra med ett bjälklag i trä för att murverket ska bli stabilt.

Någon som har några synpunkter på konstruktionen så mottages dessa tacksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.