Nu har vi ledsnat. Vi söker att få in offerter på grundarbete. Få svarar, den som har svarat har legat i prisklassen drygt 450 000 kr, vilket vi tycker är för mycket pengar. Så vi ställde oss frågan, "Hur svårt kan det vara?"
Vi är händiga. Jag har byggt garage, friggebodar, fritidshus mm. Men aldrig gjort markjobb eller gjutit. Men som sagt, hur svårt kan det vara?

Målet:
Ett Attefallshus 30kvm i slänt med suterrängvåning. Bygganmälan är inlämnad och vi väntar på besked.

Användning:
Källarvåningen ska på sikt kunna användas som gäststuga eller rekreationsyta. Men kommer inledningsvis vara mer varmförråd. Entrévåningen kommer fungera som gäststuga och generationsboende.

Planen:
En källarvåning i betong utan golvvärme med en entrévåning med träbjälklag.

Marken:
En relativt brant nivåskillnad där stora delar av skillnaden består av sprängsten och fyllnadsmassor sedan husbygget för 10 år sedan. Under det är det berg med mycket sprickor i. Väldränerat "stenhårt" underlag i ordets exakta betydelse. Kan bli svårt att få plats med hela höjden för källaren utan att höja marken ytterligare lite, eller få bort lite berggrund under plattan.

Mina funderingar:
Gjuta platta med med t ex Isodränskiva under för att få så låg byggnadshöjd som möjligt. Gjuta klacken lite tjockare, men tack vare att den står på berget direkt krävs ingen direkt avlastande klack utan en rak klack rakt ned i underlaget kan fungera. Eller är det bättre med utstickande klack? Dränerade grus kan behövas för att jämna av ytan, men vill kunna hålla det till ett minimum för att om möjligt slippa spränga. Dräneringsslang runt så djupt det går. Slangen får mynna ut framför huset där marken lutar bort från grunden.

Bygga väggarna med byggsystem som t ex BEWI eller Sundolitt.
Vad jag kunna läsa mig till behövs då ingen extra isolering utvändigt, endast en fuktspärr. Sen är det många som ändå verkar förorda t ex isodrän på utsidan även med ovanstående byggsystem. Bättre lösning?

Ansluta till befintligt avlopp vid spolbrunn 7 meter ifrån. vatten från huvudbyggnad ca 6 meter ifrån. Förbereda före gjutning med hål för rör och slangar.

Hur göra kring fönster och dörrar? När gjutning är gjord, är väggen då klar för bjälklag ovanpå?

Tankar och funderingar? Förslag? Bättre lösningar mm.

Jadu, vissa firmor försöker utnyttja situationen maximalt… Hur mycket ungefär räknar du med att grundläggningen, dräneringen och källarplanet gick på?

Mvh

Som vanligt så växer alltid våra projekt när vi väl börjar. Så kostnaden för själva källargrunden är svår att beräkna då vi gjorde så många andra markjobb samtidigt, men jag ska göra ett försök för endast grunden.

det slutade med att vi tog in hantverkare på olika ställen för att det hade tagit för lång tid annars.

momenten blev
1. Schakta undan jord, stubbar och rötter. Hyra maskin 15000kr

2. Spräcka berg mm. Ca 90000kr för två man ink hyra av maskiner för detta. Samt en minigrävare på plats för att löpande få undan stenen.

3. Borttransport Sten stubbar mm med hjälp av inhyrd minilastare och förare som även körde lastbilen. Ca 50000kr

4. Platta på mark ink avjämningslager och 200mm isolering. 29000

5. leca, murbruk, armering, pordrän mm. Ca 65000kr

6. pumpbrunn 8000kr

7. Återställning mark med hyra maskin och grus. 20000kr

knäckning av Sten samt borttransport av densamma blev betydligt större poster än vad vi räknat med. Framförallt för att det krävdes mer knäckning än vi trott från början.

Oj, klart mer än jag trodde… :surprised: men ni sparade iaf nästan 200.000

Tack för sammanställningen. /Robban

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.