3 134 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Råd kring armering (dubbelarmering)
Jag söker det eminenta forumets hjälp då jag råkat ut för killgissande bygghandelsgubbar.
Jag håller på med min garageplatta och förutsättningarna är att jag redan ställt ut kantelement och isolering.
Gjutaren som kommer om nån vecka tyckte jag skulle köra på 8150 armering vilket jag tyckte lät bra då jag är av typen som hellre tar i för mycket än ångrar mig senare.
På bygghandeln som kallar sig ”proffsens hemmaplan” och som jag valde trots högre pris för att få bra hjälp sa han att det blir billigare och ännu starkare att istället köra dubbla 6150-nät.
Jag har bara 100 mm betong och undrar nu hur jag ska lägga distanser för att få rätt mellanrum för denna dubbelarmering. Jag undrar också om 100 mm betong verkligen är lämpligt för dubbelarmering. Det blir ju inte mycket plats över…
Hur bör jag tänka… som jag ser det har jag dessa alternativ:
Gå emot gjutarens rekommendationer och lägga enbart 1x6150
Hitta en lösning för distanser och köra vidare på dubbelarmering (har ju alla när hemma)
Be (tvinga) bygghandeln ta tillbaka 6150-näten och skicka hit 8150
Tack på förhand!
Jag håller på med min garageplatta och förutsättningarna är att jag redan ställt ut kantelement och isolering.
Gjutaren som kommer om nån vecka tyckte jag skulle köra på 8150 armering vilket jag tyckte lät bra då jag är av typen som hellre tar i för mycket än ångrar mig senare.
På bygghandeln som kallar sig ”proffsens hemmaplan” och som jag valde trots högre pris för att få bra hjälp sa han att det blir billigare och ännu starkare att istället köra dubbla 6150-nät.
Jag har bara 100 mm betong och undrar nu hur jag ska lägga distanser för att få rätt mellanrum för denna dubbelarmering. Jag undrar också om 100 mm betong verkligen är lämpligt för dubbelarmering. Det blir ju inte mycket plats över…
Hur bör jag tänka… som jag ser det har jag dessa alternativ:
Gå emot gjutarens rekommendationer och lägga enbart 1x6150
Hitta en lösning för distanser och köra vidare på dubbelarmering (har ju alla när hemma)
Be (tvinga) bygghandeln ta tillbaka 6150-näten och skicka hit 8150
Tack på förhand!
Med dubbelarmering lägger du marklosssar 20-30 mot isoleringen. Sedan lägger du marklosssar 70-80. Det gäller att din isolering ligger väldigt rakt då det blir nära på det översta lagret. Jag skulle bett om nya 8mm då det är enklare för sig att hantera. Glöm inte att lägga lite extra lösjärn 12mm vid garageporten.
Du skall ha 30mm täckskikt mot cellplasten och uppåt, där har du 60mm. Sedan bygger armeringen. 6mmx 4järn = 24mm. Då får du 16mm mellan dom 2 armeringslagren.
Där har du svaret. Enkelarmerad platta är ditt alternativ. Det bästa är 8100 nät för då minimerar du sprickbildningen men 8150 duger
Där har du svaret. Enkelarmerad platta är ditt alternativ. Det bästa är 8100 nät för då minimerar du sprickbildningen men 8150 duger
Tack, jag tvingade dem att hämta tillbaka 6150 näten. 8150 enkelarmering får det bli. Utan krångel.Matti_75 skrev:
Tack för svar!
Klicka här för att svara