Hej !
Vi håller på att lägga grunden för vårt tillbygge. Är nästan färdiga med isoleringen. Se foto för hur det ser ut i dagsläget.
Vi fick inte plats med mer än 230mm isolering pga berget, & har lagt en åldersbeständig byggfolie som en extra säkring mot fukt, samt skydd mot radon.
Ytterväggen blir av 200mm leca som slammas på utsidan. Sedan 100mm Thermodrän före återfyllning, troligtvis med grus & sten. På insidan tänkte vi ha 45mm isolering i installationsskiktet.
Jag funderar på att göra som på skissen. Att gå hela vägen ner med Thermodrän skivorna, för att förhindra att vatten tar sig in i skarven mellan betong & mur. Också för att hindra vattnet att rinna ovanför den vågräta plasten.
Vad säger ni erfarna? Eller ska jag låta en platonmatta löpa längs muren & ner över kantelementen ner till botten? Muren kommer ju inte att liva med kantelementen, Så kan jag isf lägga 60mm cellplast mot den slammade muren för att få en rak (lodrät) linje ?
Jättetacksam för svar :) Grundisolering vid berg med 230mm material, byggfolie och arbetsutrustning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av grundkonstruktion för tillbygge med isolering, lecablock, byggfolie och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du inte skjuta ut stenen så den livar med plattan ist, alt välja 250-block. Isoleringen på insidan på den motfyllda väggen skulle jag hoppat över då marken även har ett visst värmemotstånd. Ska delar över mark även murad eller blir det trästomme?

Vill inte belasta kantbalken ojämt. Speciellt inte när den bara är 200mm djup istället för 300.
Det blir trästomme ovan mark. Plattan hamnar ca 1m under mark, & muren blir 1,2m

Att belasta kantbalken lite excentriskt är inte så farligt då undergrunden är av berg. Det förutsätter dock att cellplasten har tillräcklig kapacitet.

Den 30mm cellplasten under kantelementen är s200.
Du har säkert rätt, men jag vågar inte ta ditt ord för det :rolleyes:

Ingen annan som har någon åsikt ?

Det behöver man absolut inte göra men jag hade gjort så utan att tveka. Men din lösning fungerar även den.

Ok tack!
Jag tror jag kör på skissen. Blir billigare än platonmatta

Plus att jag får 60mm extra isolering på så vis

P
Jag tycker det ser ut som en väldigt märklig lösning. En modern källarvägg är byggd för att fukten skall vandra inifrån och ut och att man skall få daggpunkten i isodrän lagret på utsida.

Som jag ser det så har din konstruktion har ett antal problem.
Du har isolering på insidan vilket gör att lecablocken bli kallare (daggpunkten flyttas inåt) du har sedan cellplast på utsidan som inte släpper igenom fukt något vidare, däremot så har de en förmåga att absorbera fukt över tid och tappar då sin isolerande funktion.
Risken är att du får daggpunkten mellan leca och cellplast alt inne i lecan och då har du ingen som helt nytta av isodränens kapillärbytande egenskap och du blir inte heller av med vattnet. Sedan så har du ingen plastfolie som skyddar grunden från det vatten som fälls ut i isodränen kan hända att det inte behövs när du har kantelement.

Jag hade skippat isolering på insidan, flyttat ut lecan till att linjera med plattan och satt två lager isodrän på utsidan samt lagt en dänering under. Se beskrivningarna på hur man skall bygga på ex. isodräns hemsida.

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Tack Mnils för ditt engagemang!

Jag ställde frågan till bla Finja:
Kan jag lägga isolering i installationsskiktet innanför muren? Det blir en100mm dräneringsskiva på utsidan.
Och fick svaret:
Du kan lägga isolering i installationsskiktet för att förhindra ljudbildning. Skulle du inte lägga isolering kan det låta som en tom låda då du knackar i väggen så kallad ”högtalar” effekt!

Så du håller med Bossespecial om att man kan flytta ut muren, så att ungefär halva muren står på betongen & andra halvan står på cellplast. Det känns konstigt tycker jag eftersom all belastning går ner där

Kanske ska mura med isoblock som e 300mm breda istället :thinking:
Flyttar jag ut dem till kantelementens ytterlinje så får jag en jämnare belastning. Plus att jag får isoleringen i väggen & kanske kan skippa installationsskiktet helt & hållet innanför muren, & ha den längre upp innanför trästommen istället :)

P
Kantelementen är väl gjorda för att man skall sätta en vägg på dem, det måste vara speccat hur mycket de tål i någon installationsanvisning. Finns ju även modeller med förstärkt kantbalk om man har hög last.
Som jag förstår det så kommer du fylla utsidan med jord du får då ett mot-tryck så väggen kommer inte välta utåt om kantelementet skulle pressas ihop något.

Jag är novis i allt här i livet förutom plåtslageri. Men jag skulle aldrig våga lägga ytterväggen med hela husets tyngd på cellplasten. Jag vill ha den på kantbalken i största möjliga mån.
Jag fick bekräftat av "min kontakt" på Finja att det är en bra ide med isoblock 300. Även om han också först tyckte att jag skulle flytta ut 200-lecan till kanten. Så han tyckte precis som ni. Men det räcker inte för mig :p:crysmile:
Ska försöka att få iväg offertförfrågningar idag

människa människa skrev:
Jag är novis i allt här i livet förutom plåtslageri. Men jag skulle aldrig våga lägga ytterväggen med hela husets tyngd på cellplasten. Jag vill ha den på kantbalken i största möjliga mån.
Jag fick bekräftat av "min kontakt" på Finja att det är en bra ide med isoblock 300. Även om han också först tyckte att jag skulle flytta ut 200-lecan till kanten. Så han tyckte precis som ni. Men det räcker inte för mig :p:crysmile:
Ska försöka att få iväg offertförfrågningar idag
Det viktigaste är att man känner sig trygg med en lösning(y)

• Gilla
människa
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att det är näst viktigast :rofl:

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.