Hej duktiga husbyggare därute.

När vår mark och grundentreprenör (genom en generalentreprenör) gjöt plattan till vår nyproduktion för ett par veckor sedan satte sig plattan/kantelementen på en del platser både på hus och garage vilket fick som resultat att:

1. Att plattans överkant ligger en bra bit över överkant på kantelement
2. Att det gick att köra in en tumstock upp till 18 cm i de glipor som uppstod vilket betyder att det saknas isolering på dessa ställen
3. Att finishen ser tråkig ut

Till frågorna då kopplat till krav och vad man kan förvänta sig fackmannamässigt:

1. Vad kan vi förvänta oss för finish/utseende
2. Vilka toleranser gäller för plattans överkant relaterat kantstödets överkant (köldbryggor etc)
3. Vilka toleranser finns gällande glipor mellan kantstöden efter gjutning

Tacksam om nån kan ge mig ett sakligt svar på ovan.

MVH/Ulf

• Ojämn betongplatta där överkanten sticker ut över kantelementet och synliga glapp intill grusunderlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn betongplatta med tydlig glipa mellan kantelementen vid en husgrund, indikerar bristfälligt utförande.
    Skapa konto
  • Glipa mellan betongkantstöd visar avsaknad av isolering och dålig finish på nygjuten platta.
    Skapa konto
  • Ojämn betongplatta och kantelement med glipa och sprickbildning på bygge.
    Skapa konto
Det är hela kantelement med isolering och armerade , något har gått snett, dåligt underlag för dessa som inte burit tillräckligt., Själva plattan är nog jämn efter gjutning , men det ser inte bra ut. Du har väl en KA ( vem har utsett KA ) som ska godkänna allteftersom bygget går., ta upp det med den och säg, så kan det inte vara. Kan komma att det har ingen betydelse , kolla då med någon annan.

Det där såg verkligen bedrövligt ut. Kantelementen kan ju inte ha stått de minsta stadigt när det blev så där. Utan att vara det minsta expert så gissar jag att dom jämnat till gruset slarvigt när dom ställt ut elementen och att de stått och vägt på någon punkt istället för att ha stöd under hela elementet.

Dom som gjort det där bode skämmas. Jag har bara gjort en grund själv, till huset jag bor i, men så mycket kan jag säga att det inte är svårt. Dock tar det kanske lite mer än 1 minut per element, eller hur länge dessa "proffs" nu har lagt.

Utseendet är ju vad det är. Har du tur kanske det kommer altaner som täcker det värsta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.