Hej,

Jag har ett suterränghus byggt 1939 (som vi köpte 2019), halva huset är med krypgrund och andra halvan med betongplatta. Eftersom golvet lutar på alla tre våningsplan på samma ställe så bestämde vi oss för att kolla upp det. Sagt och gjort, nu har vi grävt ut 10 kubik fyllnad från krypgrunden och rivit upp golven. Det vi hittat är att ca 1,5m av en bärande balk är rutten och har gett sig av neråt ca 3-4cm därav golvlutningen. Min plan är att lyfta med domkraft och sätta stöttor under balken (ca 5,5m lång och 200x200mm tjock) och där kommer första frågan, hur löser jag bäst stöttorna så de står stadigt på "krypgrundsgolvet"? Hur många stöttor behöver jag sätta en per meter?
Sen kommer vi till den ruttna delen på balken, ska jag helt enkelt såga av den och sätta dit en ny fräsch del som jag förankrar i den friska? Eller ska jag försöka stötta upp den på samma sätt som den friska delen och kanske sätta en balk på sidan?

De röda stöttorna har jag satt för att våga krypa in under, de bär inget utan ligger 1cm under balken..

Super tacksam för lite tips!

Uppgrävd krypgrund i hus, med synlig bärande balk och temporära stöttor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rutten bärande balk med synlig skada och röd domkraft i krypgrund.
Skapa konto
Skadad bärande balk och provisorisk stötta under, i en krypgrund med betongplatta och grus.
Skapa konto
Ett utsatt träbalk i krypgrund med två röda jackstöttor på stenplattor och spridda grus och stenar runtomkring.
Skapa konto
Renoveringsarbete i hus med öppna golvsektioner och synlig krypgrund.
Skapa konto

Amatören1972 Amatören1972 skrev:
Hej,

Jag har ett suterränghus byggt 1939 (som vi köpte 2019), halva huset är med krypgrund och andra halvan med betongplatta. Eftersom golvet lutar på alla tre våningsplan på samma ställe så bestämde vi oss för att kolla upp det. Sagt och gjort, nu har vi grävt ut 10 kubik fyllnad från krypgrunden och rivit upp golven. Det vi hittat är att ca 1,5m av en bärande balk är rutten och har gett sig av neråt ca 3-4cm därav golvlutningen. Min plan är att lyfta med domkraft och sätta stöttor under balken (ca 5,5m lång och 200x200mm tjock) och där kommer första frågan, hur löser jag bäst stöttorna så de står stadigt på "krypgrundsgolvet"? Hur många stöttor behöver jag sätta en per meter?
Sen kommer vi till den ruttna delen på balken, ska jag helt enkelt såga av den och sätta dit en ny fräsch del som jag förankrar i den friska? Eller ska jag försöka stötta upp den på samma sätt som den friska delen och kanske sätta en balk på sidan?

De röda stöttorna har jag satt för att våga krypa in under, de bär inget utan ligger 1cm under balken..

Super tacksam för lite tips!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ja detta var ju ett tag sen. Nu är säkert problemet redan löst - hur gjorde ni? Många gjuter ju igen när krypgrunden ruttnat men det är ju en ganska drastisk åtgärd när krypgrunden dessutom är såpass djup som denna och kanske innehåller massa rör och sånt också. Jag hade nog övervägt att ta en frisk träbalk med samma dimensioner och ankrat fast i den friska delen av den ursprungliga balken. Förankrat den nya balken där den ruttna suttit fast i huset. Sen möjligen tagit av den ruttna delen. Om det nu gått att få in en 5 m lång balk i utrymmet, svårt att bedöma förutsättningarna från bilderna. Sen hade jag behållit stöttorna under den friska balken mer som hängsle och livrem då tanken ju inte är att stöttorna i sig ska vara bärande. Underlag blir ju svårt att få till bra, men kanske hade jag gjort fast varje stötta först i tex en större markstensplatta mest för att den inte ska välta omkull enkelt. I hus använder man ju ofta cc60 som bärande bjälklag så en stötta var 60 cm skulle jag absolut tro är tillräckligt, med god marginal, eftersom de ju som sagt inte ska vara bärande i sig.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.