Sittställning
Hoj!

För en litet tag sen så hade vi problem med dräneringen, det backade upp från grannens tomt så att det trycktes upp vatten i en kabelgenomföring där inkommande el kommer upp ur källar golvet. Nu efter många inspektioner av mig själv som verkar fatta noll så gjorde jag ett hål i golvet för inspektera vidare och möjligen göra en pumpgroup.

Vi grävde för några år sen ett reningsverk åt 3 kammar brunnen där vi träffade på vad vi tror är grund vatten på ca 6 meter, tror jag det var. Vilket bör bli 2.5 meter under källargolvet om jag tänker rätt.

Jag hittar vatten ca 30 cm under källargolvets yta, ca 10cm under plattan. Huset står på ganska grov sand.

Vi bor som på en kulle och källaren håller ca 43 RF luftfuktighet på ca 20-22c.

I brunnen där dagvatten och dränering rinner till rinner det hela tiden från dränering som är över 50 år gammal. Ser ut att vara tegelrör. Denna försökte jag spola själv men det var väldigt svårt att navigera runt så som proffsen gör. Men brunnen håller en vattennivå som är lagom lägre än dräneringen.

Mina funderingar är...

1.Göra en pumpgrop för sinnesro.
2.Dränera ena sidan av huset, den sida som fick problem när det backa upp.
3. Båda
4. Om nivån ligger stabilt på 10 under plattan, är det ok ?

Man blir alltid orolig så fort det handlar om fukt och skit i källare...

Alla råd är välkommna !

Sittställning
Har ännu inte kommer underfund med riktigt vad jag ska göra... Gjorde ett hål i golvet och börja gräva.

Hittade vatten ca 30cm under golvytan, satte ner en liten pump som gått i några veckor nu och nivån kanske sjunkit 4 cm max..

Men det rinner in kraftigt från ena sidan här, några tips på hur jag kartlägga vart detta kommer ifrån, karamellfärg i alla ledningar !? Funkar det !?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.