Hej,
Planerar min nya trädgård och det skall gjutas en hel del.

Jag är rookie när det kommer till att forma (och till viss del gjutning) och har fastnat med en fråga i mitt huvud. Se bilden nedan.

Formvirket skall ju inte vara kvar när gjutningen är klar, tanken är att betongplattans kant skall vara synlig. Hur gjuter jag för att singeln inte skall rasa när jag tar bort formvirket? Skall jag gjuta med en vot (den gröna delen) så singeln inte rasar? Inga stora mängder singel direkt men vill ändå inte försvaga något.

Befintliga saker har dom höjderna de har och jag kan inte ändra på dessa.

Teknisk illustration av gjutningsprocess för en ny betongplatta, med mått och olika lager som befintlig stenyta och singelbädd markerade.

Som du själv nämner så är det bästa sättet att gjuta en vot så att gruset ligger kvar under plattan
Vill även tipsa om att sätta en trekants list högst upp på 145 regeln, då får du en stark och fin kant istället för en vass kant :)

B Björkdahl skrev:
Som du själv nämner så är det bästa sättet att gjuta en vot så att gruset ligger kvar under plattan
Vill även tipsa om att sätta en trekants list högst upp på 145 regeln, då får du en stark och fin kant istället för en vass kant :)
Tack för input. En list får det bli också :D

Kan också tillägga att det finns en risk att gjuta emot befintlig betong med ny,
Den nya plattan kommer att krympa lite (om man inte använder tillsatser mot detta eller typ expanderbetong
Om nya plattan krymper lite kommer en liten liten glipa bildas mellan nya och gamla betongen.
I Denna glipa är det risk att vatten kommer ner i och fryser sedan vid minusgrader, vilket gör att det kommer expandera och börja skada betongen..
Nog lättast löst med att täta springan med en utefog eller liknande

B Björkdahl skrev:
Kan också tillägga att det finns en risk att gjuta emot befintlig betong med ny,
Den nya plattan kommer att krympa lite (om man inte använder tillsatser mot detta eller typ expanderbetong
Om nya plattan krymper lite kommer en liten liten glipa bildas mellan nya och gamla betongen.
I Denna glipa är det risk att vatten kommer ner i och fryser sedan vid minusgrader, vilket gör att det kommer expandera och börja skada betongen..
Nog lättast löst med att täta springan med en utefog eller liknande
Sticker man in armeringsjärn i befintlig platta, gjuter och sedan tätar så borde det nog gå. Hur många mm kan det krympa?

Har inte procenten exakt, beror helt på vilken sorts betong, men minsta lilla glipa räcker ju för vattnet att leta sig ner i,
Så armringsjärn och en fog är en bra combo för undvika skador kommande åren :)
Lycka till!

B Björkdahl skrev:
Har inte procenten exakt, beror helt på vilken sorts betong, men minsta lilla glipa räcker ju för vattnet att leta sig ner i,
Så armringsjärn och en fog är en bra combo för undvika skador kommande åren :)
Lycka till!
Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.