Har en firma som ska göra bärlager på en yta där jag senare ska sätta gatsten på tomten. Gatstenen lägger någon annan sedan (ej hittat stenläggare ännu) eftersom firman inte gör det. Vad ska jag tänka på när de gör bärlagret? Har läst på lite och min bild är ungefär nedanstående:
- Schakta ur till fast mark
- Markduk
- minst 15 cm makadam + padda till nivå -15 cm från ytan (makadam eller vad det nu är man använder till bärlager)
- Se till att bärlagret har fall på 1cm / m (eftersom stenläggningen ska ligga intill huset)
- 10 cm sand ovanpå (till nivå -5 cm)
Stämmer detta? Kommer stenläggaren som ska sätta gatsten att klaga på något eller annat jag ska tänka på? Eller är det bättre att stenläggaren skapar fallet och anläggarna bara gör bärlagret plant på en viss nivå (vilken)?
/Niklas
- Schakta ur till fast mark
- Markduk
- minst 15 cm makadam + padda till nivå -15 cm från ytan (makadam eller vad det nu är man använder till bärlager)
- Se till att bärlagret har fall på 1cm / m (eftersom stenläggningen ska ligga intill huset)
- 10 cm sand ovanpå (till nivå -5 cm)
Stämmer detta? Kommer stenläggaren som ska sätta gatsten att klaga på något eller annat jag ska tänka på? Eller är det bättre att stenläggaren skapar fallet och anläggarna bara gör bärlagret plant på en viss nivå (vilken)?
/Niklas
Redigerat:
Klicka här för att svara