Hej, är i uppstartsfas gällande vår uppfart och skulle vilja få lite input. Uppfarten är 50 kvm och vi bor i Stockholmsområdet. Idag är det grus (som typ försvunnit) och ogräs. Var och kikade på sten idag och tycker gatsten är absolut finast. Vad är en rimlig offert för gatsten, underarbetet och läggningen?
Tack på förhand
Erika
Tack på förhand
Erika
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Är också i uppstartsfas för detta och hittade denna gamla tråd...E Erikafia skrev:Hej, är i uppstartsfas gällande vår uppfart och skulle vilja få lite input. Uppfarten är 50 kvm och vi bor i Stockholmsområdet. Idag är det grus (som typ försvunnit) och ogräs. Var och kikade på sten idag och tycker gatsten är absolut finast. Vad är en rimlig offert för gatsten, underarbetet och läggningen?
Tack på förhand
Erika
Undrar om du fått några vettiga offerter..?
2.000 kr per kvm är rimligt för gamla handhuggna fint slitna svenska smågatsten med läggning och underarbete.
Visa bilaga 565114
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena,
hur lång tid tar det innan det kommer ogräs mellan plattor? Funderar på det men lutar åt asfalt trots allt…
hur lång tid tar det innan det kommer ogräs mellan plattor? Funderar på det men lutar åt asfalt trots allt…
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Med bra underarbete så kommer det sällan ogräs underifrån. Om det mot förmodan gör det så kan du lätt behandla och borsta bort det.B Bodabyggare skrev:
Kan ju även växa igenom asfalt så underarbetet är det viktigaste.
Vill du vara helt säker från växtlighet så är väl mönsterbetong ett alternativ
Logga in
Skapa konto
Det är ju inte så himla snyggt med betongplattor så då kan du ju lika gärna köra på med asfalt.B Bodabyggare skrev:
Är du beredd på att lägga ut lite mer pengar så lägg gamla handhuggna fint slitna svenska gatsten.
Antingen smågatsten i klassiskt bågmönster eller storgatsten.
Till fogen så lägg elastisk hårdfog typ Romex så slipper du ogräs.
Bilden visar en gång som sattes för 14 år sedan där jag hade en elastisk hårdfog.
Logga in
Skapa konto
Ni som kan det här. Är det helt galet att fixa gatsten i bågmönster på 250 kvm själv? Platt yta som är en hård grusplan sedan några hundra år. Jag äger skottkärra, knäskydd och padda.
Det är ju rätt mycket pengar om man köper arbetet. Ingen erfarenhet av bågar, men jag har lagt en massa vanliga stenplattor, är rätt händig och envis som få. Jag äger skottkärra, knäskydd och padda.
Det är ju rätt mycket pengar om man köper arbetet. Ingen erfarenhet av bågar, men jag har lagt en massa vanliga stenplattor, är rätt händig och envis som få. Jag äger skottkärra, knäskydd och padda.
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag hör inte till de som kan det här. Men har själv sättning med i planerna och tänker gör det själv. Så jag uppmuntrar dig att köra!Hep skrev:
Ni som kan det här. Är det helt galet att fixa gatsten i bågmönster på 250 kvm själv? Platt yta som är en hård grusplan sedan några hundra år. Jag äger skottkärra, knäskydd och padda.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Gatsten är ett helvete. Jag har satt betongplattor i olika format/storlekar med gott resultat över ganska stora ytor. I gamla kåken satte jag 2 rader med storgatsten samt en grillplats på typ 15m2 i samma sten. Resultatet blev en påse skit dom jag fick skämmas över. Hade en polare förbi som jobba med stenläggning, han fråga direkt om jag varit full när jag la den. Dessutom så tog det en himla tid, munksten i samma storlek går minst 3 gånger så fortHep skrev:
Du skriver att det ärHep skrev:
"rätt mycket pengar om man köper arbetet".
Minst lika relevant är min fråga till Dig om hur lång tid som Du tror att Ditt arbete tar?
Kanske det lönar sig bättre att Du ägnar Dig åt något som Du är bra på?...
Kan tänka mig att Du skulle kunna köpa arbetet med att lägga 250 kvm smågatsten i bågsättning för 90.000 kr.
Ok, det kanske är jag som räknat eller fattat fel. Priset 2 000 per kvm nämndes i tråden och jag googlade lite slarvigt fram priset på sten till strax under 1 000 och tänkte då att arbetet för att lägga låg grovt på 250 000, vilket är rätt mycket pengar. 90 jämfört med 250 är ju "billigt", så det kanske jag får undersöka lite närmare.
Om Du bemödigat Dig att läsa innantill så skrev jag 2.000 kr med underarbete.Hep skrev:
Ok, det kanske är jag som räknat eller fattat fel. Priset 2 000 per kvm nämndes i tråden och jag googlade lite slarvigt fram priset på sten till strax under 1 000 och tänkte då att arbetet för att lägga låg grovt på 250 000, vilket är rätt mycket pengar. 90 jämfört med 250 är ju "billigt", så det kanske jag får undersöka lite närmare.
Dvs schakta, hårdgöra, frakta bort, gatsten och stensättning.
Helt färdigt för allt 2.000 kr per kvm.
Du beskriver det som att det finns en färdig hårdgjord yta som är klar för att stensättas.
Sedan tror jag inte att just Du kanske har så himla lätt för att hitta en kompetent stensättare som vill göra Ditt jobb för 90.000 kr men det går att hitta...
Logga in
Skapa konto
ja mönsterbetong tittade jag på tidigare men verkar ganska dyrt. Men oron jag hade var främst att det blir lite mer underhåll om man lägger plattor. Det är ju snyggare men bara om man slipper ogräs. Ogräs har ju förmågan att leta sig in oavsett underarbete över tid. Frågan är om det tar 10 eller 20 årholmberg87 skrev:
Men som du säger så är det inte ganska enkelt åtgärdat.
90000 är ändå endel, hur lång tid tar det för en erfaren stenläggare att lägga 250 m2? Hur lång tid tar det för en oerfaren men händig person?lunnabo skrev:
Du skriver att det är
"rätt mycket pengar om man köper arbetet".
Minst lika relevant är min fråga till Dig om hur lång tid som Du tror att Ditt arbete tar?
Kanske det lönar sig bättre att Du ägnar Dig åt något som Du är bra på?...
Kan tänka mig att Du skulle kunna köpa arbetet med att lägga 250 kvm smågatsten i bågsättning för 90.000 kr.