I
Illearne: [citat] tjenare, jag började med dräneringen, dia 150 sedan en hyfsat tjock bädd med 8/16, sen så formsatte jag för gjutning på isolering, armerade med 16mm och gjöt 200. sen så murade jag 5 skift 250 leca med ventiler tjärpapp på toppen mellan stenen och timmerhuset :)
2 svar · 2,2k läst
J
jan_martinsson: Oj, jag har tyvärr missat att svara och nu har vi flyttat sen länge. Det korta svaret är väl att det aldrig blev bra...
22 svar · 12,5k läst
·
H
Anonymiserad 428568: [citat] Nej men däremot har dom specat bredden å grunden växthuset ska stå. Har vi haft betongmur hade den behövt vara exakt lika bra som två tegelstenar ändå alltså..
5 svar · 3,7k läst
D
daugaard: Om du väljer bergkross 0-45 så vet du vad du köper. Men vad är betongkross i detta fallet? vilken fraktion får du, vad innehåller det mer än betong? (radon, oljor, gifter mm.) Jag hade velat veta vart det kommer ifrån.
24 svar · 8,4k läst
·
K
KajFr: …att hitta en entrepenör som har tid att göra en grund till vårat attefallshus, som kommer levereras slutet Juni? Av erfarenhet vet jag att det kan vara liiiiite knepigt! Alla har mycket att göra, ”mindre jobb” prioriteras inte och en planeringshorisont på 2-3mån är det man får räkna med. Såååå, därför började jag kontakta entrepenörer i Juni förra året. 10st trovärdiga
0 svar · 873 läst
Pilla58
Pilla58: [citat]
2 svar · 1,5k läst
J
JontePe: [citat] Tidsbrist, jobbar borta osv. Rätt uppenbart annars......
8 svar · 1,6k läst
T
Timjen: [citat] Tack för svar! Ska höra mig för med säljaren om hur det ligger till.
4 svar · 3,2k läst
·
Z
ZcR: Ca 45tusen kronor för billigt när jag gör min mallräkning. du kan räkna med ÄTA-jobb här utan att tänka två gånger.
7 svar · 2,0k läst
T
Trappa: [citat] Låter som en bra plan har ni inte haft översvämningar innan tror jag inte ni får det nu heller. Njut av poolen till sommaren
13 svar · 4,9k läst
F
Fjället32: Åk o hyr en rundpadda, kör några vändor så blir det klart bättre.
6 svar · 4,2k läst
·
F
Fjället32: du kan gott ha 0-16 runt en ledning. värre med elkablar, då endast sand
9 svar · 3,0k läst
S
Snickarkirre: Om du inte tänkt gjuta den i två omgångar kommer du behöva forma typ ett lock på foten. Annars när du börjar fylla väggformen så kommer betongen trycka upp ur foten. Lättast är det att gjuta foten först och sen formsätta väggen. För då kan du ju bulta fast ena sidan i foten och det blir lätt att sätta fast strävor i foten oxå. Som jonaserik skrev så blir det lite formtryck
6 svar · 4,1k läst
·
A
Arif Eken: Har samma plan med vår källare. Frågan är hur långt ner man kan gräva efter att man bilat upp betongplattan? Hur djup är grundmuren?
3 svar · 2,7k läst
·
E
Eklunda: [citat] Jäpp lite grann!
3 svar · 1,9k läst
G
Gabbe1: [citat] Ska det ingå en komplett husgrund med material och gjutning? Krävs sprängning? Krävs stora mångder krossmaterial? Om inte så förstår jag inte hur du kan uppskatta prislappen till 350.000. Även hälften av det låter mycket.
9 svar · 1,7k läst
D
Dave79: Hej, Är det någon som har en ritning för garagegrund anpassad för pålning? Tänker att den går att ha som bas och skala om till rätt mått. Det företag jag bokat garage ifrån erbjuder endast ritning för grund/platta gjuten på mark. Den entreprenör som är tilltänkt behöver en ritning för grund/platta anpassad för pålning. Så vet inte riktigt hur jag kommer vidare… Enligt den
0 svar · 867 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vad är det för typ av fastighet? Är det en kommunal gatufastighet som omfattas av en detaljplan? Ligger diket på allmän plats i detaljplanen? Eller rör det sig om en fastighet som kommunen bara råkar äga utanför detaljplanerat området? Finns det dikesföretag som diket ingår i?
5 svar · 1,6k läst
Segsate
Segsate: Vanlig stenull. Vi tänkte sätta in träfiberskivor nu. Eller ja. Efter att Anticimex varit och kollat läget. Men ev. Är det gamla lämningar sen 30-år tillbaka.
9 svar · 1,6k läst
A
Ankikatt: [citat] Tack, för ditt svar. Jag får väl kontakta kommunen först och så ta dit en lokal entreprenör. Kanske kan jag jämna till grus och kanske padda, men jag är dessvärre inte helt ung. Tyvärr har jag ingen aning om vilka markförhållanden som råder på platsen. Allt under 100000:- vore toppen. Ha en trevlig kväll!
11 svar · 2,5k läst
S
Stabbsson: [citat] Det märker jag när jag sliter upp det, vet ju inte hur länge det legat men gissningsvis 10+ år. Enda är väl att det har delat sig i vissa skarvar men inte svällt så förbannat mycket för o vara totalt ca 45 kvm golvyta
6 svar · 3,4k läst
I
impendill: [citat] Kan man lägga cellplastskivan så som jag markerat på bilden ? Alltså mot både grundmur och regel? [bild]
2 svar · 1,7k läst
·
DennisCA
DennisCA: Jag tror ju inte det blir sprickor av det, det är så liten bit det gäller, men det kanske går lika bra att skippa det och lägga dit vanliga 30x30cm markplattor i efterhand istället så man slipper mellan plattorna. Eller menar du när man gjuter mot sockeln på garaget? Jag räknade lite på det och det blir ett tungt projekt, största jag gjutit förut var 1.5 kubik och detta blir närmare
4 svar · 2,0k läst
·
V
Villavästern: Hej! Finns någon med erfarenhet av dränering av källarvägg under tillbyggnad med krypgrund alt. på platta? Är det görbart och i så fall hur? Kan det bli bra och hur mkt extra kostnader kan man räkna med just denna sträcka. Jag och sambon kikar på hus och har hittat ett äldre hus vi tycker om men med tydliga fuktproblem i källaren, särskilt på den vägg som vätter mot
0 svar · 1,4k läst
T
TypRätt: Putsen ser ju ut att vara rätt ny (kan ju varit målad bara) men oavsett så ser ju sprickan på utsidan ut att ha tillkommit sedan det målades vilket jag skulle tro bara var några år sedan. Jag hade passat på detta hus om jag inte fick det mycket billigare än marknaden runt omkring. Jag säger som jag sagt i några andra trådar, titta inte bara på ytskikt ett 100år gammal hus är gammal
17 svar · 4,2k läst
·
A
Antonsonavjohan: Hej gott folk. Jag har ett problem.. eller en situation.. Min grundmur är delvis sönder på vissa ställen på grund av frostsprängdning och på vissa ställen beter sig betongen som bruk. Kanske är kalkbruk. Oavsett så kan jag inprincip gräva med en kniv igenom muren till andra sidan. Huset är sedan 29 och kommer genomgå en omfattande renovering som bla byte av trossbotten, plast på
0 svar · 830 läst
·
D
DanNau: Kan inflika om det är intressant för någon att huruvida det är glacial el postglacial lera säger inget om bärförmåga, det är mer av geologiskt intresse. Om man vill göra kvalificerade gissningar är det viktigare att veta var i landet man är och försöka hitta närliggande detaljplanerade områden där det sonderats eller kanske privata undersökningar. Annars kan man gå på
17 svar · 21,3k läst
·
N
NaNda: Hej. Testar om någon har erfarenhet. Hyrde idag en HTC durateq T5, en vanlig HTC slip för att slipa ner skägget på bottenplattan som vi gjöt i veckan. Maskinen körde 30sek. Sen stoppade den. Den säger 'Waiting for inverter" vad kan detta bero på? Hittar inget på htcs hemsida mer än att man ska kontakta supporten.
0 svar · 1,6k läst
H
Hemmapularn94: Tjena! Till sommaren tänkte jag ta tag i ett ganska ordentligt problem med kåken min. Jag har nämligen sprickor i sockeln, runt hela huset.. I två hörn så har även stora ”kakor” lossnat och är borta. Då jag är väldigt novis i ämnet så får ni som kan, väldigt gärna vägleda mig i hur jag löser mitt problem. Jag lägger även några bilder som förklarar bättre. Kan ta fler
0 svar · 1,7k läst
·
Kashew
Kashew: Tjena, så där 9 år senare. Hur gick det? Jag kollar själv på plintar vs gjuten platta för ett potentiellt fritidshus.
15 svar · 13,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.