På tidiga modeller var den placerad i övre vänstra hörnet, den påverkades då av värmeelementet. Nu ska den vara placerad på annat ställe, närmare luftintaget.

Hmm en gammal tråd men jag kunde inte låta bli.

Har jobbat på en större saneringsfirma närmare 10 år samt på Anticimex när det gäller fukt och åtgärder, skadebesiktningar åt försäkringsbolag.

Corroventa har riktigt bra avfuktare för endamålet men det kostar, ungeför som en polo gämfört mot porche.
Det viktiga är att se till vilka förutsättningar grunden bjuder på som finns det berg, jord, organiskt avfall, växer rötter in.
Vilket material sitter i blindbotten? Ja det finns en hel del att ha koll på och det är därför bra att ha med folk som vet utan att behöva vara dryga av sig (alla kan ha en dålig dag på jobbet).
Corroventas maskiner bör man serva en gång om året, har maskin lagt av men det lyser på knapparna ja då har säkert den vita kondensatorn lagt av då den förbrukas på några år lite beroende av hur många starter den får göra.
Då brukar man också få peta till överhettnings skyddet då det slår ifrån elementet.
Corroventas maskiner avfuktar hela vägen ner till inställt börvärde.
Sedan så kan man ställa in att fläkten ska gå hela tiden men det är främst då det finns själ för radon eller avvikande dofter man inte vill ha upp i boytan.

Så jag slår ett slag för Corroventas maskiner vare sig folk tycker bu eller bä för det är ju faktiskt fritt att välja.

C Chipen skrev:
Hmm en gammal tråd men jag kunde inte låta bli.

Har jobbat på en större saneringsfirma närmare 10 år samt på Anticimex när det gäller fukt och åtgärder, skadebesiktningar åt försäkringsbolag.

Corroventa har riktigt bra avfuktare för endamålet men det kostar, ungeför som en polo gämfört mot porche.
Det viktiga är att se till vilka förutsättningar grunden bjuder på som finns det berg, jord, organiskt avfall, växer rötter in.

Vilket material sitter i blindbotten? Ja det finns en hel del att ha koll på och det är därför bra att ha med folk som vet utan att behöva vara dryga av sig (alla kan ha en dålig dag på jobbet).
Corroventas maskiner bör man serva en gång om året, har maskin lagt av men det lyser på knapparna ja då har säkert den vita kondensatorn lagt av då den förbrukas på några år lite beroende av hur många starter den får göra.
Då brukar man också få peta till överhettnings skyddet då det slår ifrån elementet.
Corroventas maskiner avfuktar hela vägen ner till inställt börvärde.
Sedan så kan man ställa in att fläkten ska gå hela tiden men det är främst då det finns själ för radon eller avvikande dofter man inte vill ha upp i boytan.

Så jag slår ett slag för Corroventas maskiner vare sig folk tycker bu eller bä för det är ju faktiskt fritt att välja.
Jo jag undrar om du vet vart man servar corroventa?
Tack på förhand.

Det finns många firmor som utför denna service men jag tycker själv att kunden kan göra det för att hålla kostnaden nere.
Nu sitter jag inte med manualen i knät fast jag just själv köpt en och monterat i sommarstugan nyss.
öppnar man upp den från ovansidan ser man hela innandömet rotor, styrdel fläkt med den vita kondensatorn.
Det man gör som tekniker på fältet är att man synar om det finns slitage skador på remen som driver rotorn allt går lätt och fint, mäter upp hur många farat kondensatorn har kvar och byter ut det vita filtret.
Inte så mycket att hålla reda på när man är van men det kostar.
Filterduk kan man hitta billigt, kondensatorn kostar runt 60-80 kronor, man måste dock ha en multimeter som mäter farat om jag inte mins fel.
Firmor i Stockholms området som utför dessa service är många om man inte kan utföra det själv.
Anticimex, Ocab, en del större eller mindre saneringsfirmor, Företag som installerar ser ofta till och löser avtal om det behövs så slipper man hålla reda på det.
Hoppas du fått svar på din fråga.
Mvh Chipen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.