Jag ska göra en del markarbeten och rördragningar kring en äldre Skånegård med naturstensgrund. Inkluderar dränering, indragning av kommunalt vatten, dragning av avlopp och installation av eget reningsverk. Eldragning kommer även in i bilden. Jag kommer att ta hjälp av yrkesfolk men jag vill vara insatt i detaljerna för att kunna ställa rätt krav och för att kunna planera både vad gäller arbetsmoment och ekonomi.

Det jag framför allt har funderingar kring just nu är vilken ordning man bör göra de olika momenten för att effektivisera markarbetet samt vissa detaljer kring de olika momenten.
1. Bör framdragning av vatten och dragning av avlopp göras före dränering för att det ligger på lägre djup än dräneringsdjupet?
2. En viss försiktighet bör ju iakttas när det gäller grävning vid naturstensgrunder och äldre byggnader - man vill ju inte gärna att allt säckar ihop. Bör jag därför hellre eftersträva att vattenledningen dras rakt eller snett mot huset snarare än längs med huset? Jag kan nämligen välja var jag vill att anslutningspunkten ska sitta och väljer jag att sätta den närmare huset kommer vattenledningen att gå parallellt med huset en bit och väljer jag att sätta den lite längre från huset kommer vattenledningen att gå snett mot huset.
3. Bör jag vid dräneringen gräva en bit ifrån grunden eller kan jag gräva längs med? Läst lite olika om detta när det gäller naturstensgrunder. Känns som att det blir mer ordentligt att gräva så nära grunden som möjligt men att man måste vara försiktig och ta bit för bit.
4. Eldragning. Det finns el till byggnaderna men den är inte påkopplad och allt ska bytas ut invändigt. Jag har ingen som helst aning var kablarna i marken till elen går eller hur arbetet är gjort. Bör man dra om all el i marken bara för att det ska bli rätt? Och när i ordningen bör i så fall detta ske?

Har fått så bra tips och råd hittills kring mycket och hoppas på det även denna gång. :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.