2 053 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Cellplast med samman form som samverkansplåt
Hej på er!
Skall bygga nytt hus med krypgrund och betongbjälklag och ska då använda samverkansplåt typ Planjas combideck 45.
Min fråga till er är om det finns celplast som har samma form som denna typ av plåt?
Har googlat men kan inte hitta något....
Skall bygga nytt hus med krypgrund och betongbjälklag och ska då använda samverkansplåt typ Planjas combideck 45.
Min fråga till er är om det finns celplast som har samma form som denna typ av plåt?
Har googlat men kan inte hitta något....
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Du kan fundera om du verkligen behöver isolera i profilen och om du behöver göra det behöver du verkligen mer än en begränsad mängd runt om.
Stavisolering används rätt sparsamt och för det mesta sker all isolering utanför själva plåten men din konstruktion är inte heller något jag sett förr så jag chansar lite och överför andra erfarenheter som kanske inte stämmer.
Stavisolering används rätt sparsamt och för det mesta sker all isolering utanför själva plåten men din konstruktion är inte heller något jag sett förr så jag chansar lite och överför andra erfarenheter som kanske inte stämmer.
Jag hittade bara stavarna av mineralull så jag skar ut själv då jag skulle ha mitt tak under jord så jag ville ha mer fukttålig isolering, försökte först såga vilket gick dåligt så då byggde jag en maskin som gjorde jobbet. Var dock en lite omständig lösning
(en enklare lösning är annars PU-skum som isolering)
Skrev lite om det här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...llare-i-roenninge.218012/page-17#post-3155621

Skrev lite om det här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...llare-i-roenninge.218012/page-17#post-3155621

Du kan allt ha en poäng, i K-ritningar så är det bara cellplastskivor fästa direkt på undersidan av plåten. Men tänkte det vore fint att få bort luftfickorna som då bildas.Rickard. skrev:
Du kan fundera om du verkligen behöver isolera i profilen och om du behöver göra det behöver du verkligen mer än en begränsad mängd runt om.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Betongen är väl rätt tunn ovanpå profilerna så det kommer väl vara rejält varmt under så jag tror inte det ska spela någon roll.L Ludde76 skrev:
Vill man ändå göra det och bedömer det ok med annan isolering till stavarna kanske det är prisvärt att skära remsor av mjukisolering eller kanske t o m någon lösning med lösull skulle kunna fungera.
Redigerat:
Ja luften i isoleringen kommer ha samma temperatur som betongen och plåtarna blir lite diffusionsspärr så det bör vara lugnt.
I mitt fall hade jag tvärtom då jorden ovanpå kan vara kallare än utrymmet under varpå det blev väldigt mycket kondens mot plåtarna på hösten i taket före jag isolerade, därför var det viktigt att få bort risken för luft att komma in till plåtarna, men det bekymret ör du slippa så länge du inte bygger ett kylrum ovanpå
Man vinner lite bygghöjd på att isolera, men om det bara är krypgrund under är det inte värt besväret, enklare att bara ha tjockare isolering under.
I mitt fall hade jag tvärtom då jorden ovanpå kan vara kallare än utrymmet under varpå det blev väldigt mycket kondens mot plåtarna på hösten i taket före jag isolerade, därför var det viktigt att få bort risken för luft att komma in till plåtarna, men det bekymret ör du slippa så länge du inte bygger ett kylrum ovanpå
Man vinner lite bygghöjd på att isolera, men om det bara är krypgrund under är det inte värt besväret, enklare att bara ha tjockare isolering under.
Klicka här för att svara