Hej, först en liten varning, jag är väldigt okunnig vad gäller husrenovering men blev ombedd av min fru att renovera källaren och tänkte att jag gör ett försök.

Vi har köpt ett hus från 74 med källare i lutande terräng. Vi renoverar en del av källaren som varit boyta. Det har varit träpaneler på väggen och innanför har det varit fuktspärr, ett tunn plast, och sen har det varit träreglar mot väggen. Väggarna är nån slags mursten och på den delen som utgör yttervägg finns det även nån form av lager av murbruk/puts (osäker på vad det kallas eller exakt vad det är) ovanpå murstenen. På nedre delen av väggen mot yttersidan är det mycket mörkt när jag rev bort träpanelerna. Är detta svartmögel? Det yttersta lagret ramlar av mycket lätt och ofta sammanhängande.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är hur vi ska ordna denna vägg och inomhus miljön i källaren. Jag förstår att vi behöver ventilera.

Min plan ser ut så här.

1. Ta bort det yttersta lagret av väggen.
2. Sanera med mögelborttagningsmedel.
3. Putsa den på något sätt? Osäker, vad ska vi göra med väggen för att få den fin igen?
4. Strunta i isolering utan måla med någon färg som släpper igenom vatten.
Närbild av en källarvägg med mursten och avflagande mörkt lager som kan vara svartmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med potentiellt svartmögel och lager av puts som faller av, träreglar och spillror på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla tips mottages tacksamt!

jag tycker det ser ut som nån har tjärat väggen nångång.......

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hur ska ni använda källaren efter renovering, ska det vara boyta eller ska ni använda det som förråd?

Det svarta ser som sagt ut som någon form av tjärstrykning.

• Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Düsseldorff
Det svarta är som sagt tjära, inte mögel. Tycker det ser ut som rätt bra förutsättningar för att få ordning på väggarna.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det är ju lovande att det är tjära, vad föreslår ni att jag gör med väggarna? Är isolering fortfarande en dålig ide? Det har i varje fall börjat lukta nu när jag tagit bort fuktspärren/plastskynket. Hm, varför är det ett så ojämnt lager tjära bara i nedre delen?

Centano Centano skrev:
Hur ska ni använda källaren efter renovering, ska det vara boyta eller ska ni använda det som förråd?

Det svarta ser som sagt ut som någon form av tjärstrykning.
Vi vill använda det som boyta. Det är tänkt att vara en egen liten lägenhet i huset. Det var så sen tidigare men helt orenoverat. Väggen är det tidigare sovrummet.

Det är snarare kallasfalt/bitumenmassa än tjära. På 70-talet gick tankarna att man skulle täta källaren mot fukt. Nu är tvärtom tankarna att man ska ventilera ut fukt från väggarna.

Jag föreslår att du tar bort lös puts och asfalt (knacka bort det som är löst, hyr en betongfräs (dammar infernaliskt!) för att få bort den asfalt som sitter kvar.
Därefter putsa upp ny putsad yta på väggarna och måla med genomsläpplig silikatfärg.

Isolering av källarväggar bör göras på utsidan, så det kan du ta vid nästa omdränering.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är snarare kallasfalt/bitumenmassa än tjära. På 70-talet gick tankarna att man skulle täta källaren mot fukt. Nu är tvärtom tankarna att man ska ventilera ut fukt från väggarna.

Jag föreslår att du tar bort lös puts och asfalt (knacka bort det som är löst, hyr en betongfräs (dammar infernaliskt!) för att få bort den asfalt som sitter kvar.
Därefter putsa upp ny putsad yta på väggarna och måla med genomsläpplig silikatfärg.

Isolering av källarväggar bör göras på utsidan, så det kan du ta vid nästa omdränering.
Jättefina tips, stort tack! Kan jag använda nåt verktyg som jag kan köpa själv för rimlig summa tror du istället för att hyra en betongfräs? När man är nybörjare kanske inte arbetet går så snabbt och det känns bättre att ta det i lugn och ro även med sämre verktyg.

Redigerat:
Düsseldorff
B b8q skrev:
Det är snarare kallasfalt/bitumenmassa än tjära.
Ja, det har du såklart rätt i.

C cuztrud skrev:
Jättefina tips, stort tack! Kan jag använda nåt verktyg som jag kan köpa själv för rimlig summa tror du istället för att hyra en betongfräs? När man är nybörjare kanske inte arbetet går så snabbt och det känns bättre att ta det i lugn och ro även med sämre verktyg.
Vinkelslip med diamantslipskiva fungerar på liknande sätt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.