3 746 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Tjocklek på formplywood?
Tack, @boohoo för svaret!B boohoo skrev:
Jag hade tänkt att utgå ifrån beskrivningen "Väggform traditionell" /(bifogas) där spikreglarna sätts med cc 200 längst ned och sedan 300 cc längre upp, samt dubbla ståndare med cc 600. Menar Du att man kanske inte då behöver så grov formplyfa som 21 mm, utan kan köra på typ 12 mm? Det blir ju mer lättarbetat om man inte behöver ha så tjock och klumpig formplyfa.
Nä, du behöver inte så tjock plyfa. Gör du som i den beskrivningen du länkade bör det hålla. Förutsätter att du kommer använda formstag/lås etc. Snåla absolut inte på vare sig horisontella eller vertikala reglarna för då kommer plyfan bågna när du börjar vibba. Förstärk skarvarna på plyfan med extra reglar.B BORNER skrev:Tack, @boohoo för svaret!
Jag hade tänkt att utgå ifrån beskrivningen "Väggform traditionell" /(bifogas) där spikreglarna sätts med cc 200 längst ned och sedan 300 cc längre upp, samt dubbla ståndare med cc 600. Menar Du att man kanske inte då behöver så grov formplyfa som 21 mm, utan kan köra på typ 12 mm? Det blir ju mer lättarbetat om man inte behöver ha så tjock och klumpig formplyfa.
Tack för tipsen!B boohoo skrev:Nä, du behöver inte så tjock plyfa. Gör du som i den beskrivningen du länkade bör det hålla. Förutsätter att du kommer använda formstag/lås etc. Snåla absolut inte på vare sig horisontella eller vertikala reglarna för då kommer plyfan bågna när du börjar vibba. Förstärk skarvarna på plyfan med extra reglar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag formsatte en platta på mark med OSB, blev en trevlig struktur.
För en gjutning tycker jag formplyfa är overkill, på byggena används formen på nytt varje dag.
Protte
För en gjutning tycker jag formplyfa är overkill, på byggena används formen på nytt varje dag.
Protte
Tack, Byggolle! Vi hade nog inte tänkt köra med OSB, men tänkte att formplyfa går lite snabbare att bygga med och så slipper vi formolja/formvax.B byggolle skrev:
Ja det är en liten skillnad i tid du sparar. Går lika bra att använda matolja som riktig formolja. Sen blir ytan jättefin och levande om du formar med brädor. Kolla på broar mm.B BORNER skrev:
Klicka här för att svara