Skall gjuta en stödmur om 5 meters längd och 150 cm hög. Det finns ett antal olika dimensioner på formplyfa och jag undrar därför vilken tjocklek den behöver vara?
 
Kanske lika bra att gå på den tjockare varianten av formplyfa, dvs 21 mm?
 
Hjälper kanske lite grand att gå upp i tjocklek på plyfan men jag hade ändå valt att forma på exakt samma vis oavsett tjockleken på formplyfan.
 
B boohoo skrev:
Hjälper kanske lite grand att gå upp i tjocklek på plyfan men jag hade ändå valt att forma på exakt samma vis oavsett tjockleken på formplyfan.
Tack, @boohoo för svaret!

Jag hade tänkt att utgå ifrån beskrivningen "Väggform traditionell" /(bifogas) där spikreglarna sätts med cc 200 längst ned och sedan 300 cc längre upp, samt dubbla ståndare med cc 600. Menar Du att man kanske inte då behöver så grov formplyfa som 21 mm, utan kan köra på typ 12 mm? Det blir ju mer lättarbetat om man inte behöver ha så tjock och klumpig formplyfa.
 
normalt på byggen använder man 12mm plyfa vid formning
 
B BORNER skrev:
Tack, @boohoo för svaret!

Jag hade tänkt att utgå ifrån beskrivningen "Väggform traditionell" /(bifogas) där spikreglarna sätts med cc 200 längst ned och sedan 300 cc längre upp, samt dubbla ståndare med cc 600. Menar Du att man kanske inte då behöver så grov formplyfa som 21 mm, utan kan köra på typ 12 mm? Det blir ju mer lättarbetat om man inte behöver ha så tjock och klumpig formplyfa.
Nä, du behöver inte så tjock plyfa. Gör du som i den beskrivningen du länkade bör det hålla. Förutsätter att du kommer använda formstag/lås etc. Snåla absolut inte på vare sig horisontella eller vertikala reglarna för då kommer plyfan bågna när du börjar vibba. Förstärk skarvarna på plyfan med extra reglar.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Nä, du behöver inte så tjock plyfa. Gör du som i den beskrivningen du länkade bör det hålla. Förutsätter att du kommer använda formstag/lås etc. Snåla absolut inte på vare sig horisontella eller vertikala reglarna för då kommer plyfan bågna när du börjar vibba. Förstärk skarvarna på plyfan med extra reglar.
Tack för tipsen!
 
Jag formsatte en platta på mark med OSB, blev en trevlig struktur.
För en gjutning tycker jag formplyfa är overkill, på byggena används formen på nytt varje dag.

Protte
 
  • Gilla
BORNER och 1 till
  • Laddar…
Osb är helt värdelös att forma med. Alldeles för porös. När jag gör stödmurar som ska vara synliga brukar jag använda vanliga brädor som formyta alltså 1tum4 (22x95). Blir nog billigare än formplyfa.
 
B byggolle skrev:
Osb är helt värdelös att forma med. Alldeles för porös. När jag gör stödmurar som ska vara synliga brukar jag använda vanliga brädor som formyta alltså 1tum4 (22x95). Blir nog billigare än formplyfa.
Tack, Byggolle! Vi hade nog inte tänkt köra med OSB, men tänkte att formplyfa går lite snabbare att bygga med och så slipper vi formolja/formvax.
 
B BORNER skrev:
Tack, Byggolle! Vi hade nog inte tänkt köra med OSB, men tänkte att formplyfa går lite snabbare att bygga med och så slipper vi formolja/formvax.
Ja det är en liten skillnad i tid du sparar. Går lika bra att använda matolja som riktig formolja. Sen blir ytan jättefin och levande om du formar med brädor. Kolla på broar mm.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.