8 717 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Hur ska jag rädda förrådet från att åka ner för slänten?
Jag har ett förråd som sakta håller på och flyttar sig ner för en slänt. Under förrådet är det urgrävt ca 60 cm och ersatt med grus, förrådet är byggt på plintar. Marken där det står är ibland en aning fuktig. Eftersom det är en rätt enkel byggnad så gjorde jag ingen mer dränering utan hoppades bara att grundarbetet skulle räcka - det gjorde det inte…
Så frågan är nu hur jag ska rädda det? Att lyfta huset med domkrafter borde inte vara ett problem men hur ska jag se till att det inte sjunker igen? Funderar på att gjuta en sula och mura upp under den kortsida där det sätter sig, kan det räcka?
Ska självklart också dränera runt huset.
Så frågan är nu hur jag ska rädda det? Att lyfta huset med domkrafter borde inte vara ett problem men hur ska jag se till att det inte sjunker igen? Funderar på att gjuta en sula och mura upp under den kortsida där det sätter sig, kan det räcka?
Ska självklart också dränera runt huset.
För att få ett ordentligt svar får du kolla med en geotekniker, helst på plats. Det är skillnad på släntskred och sättningar, olika mekanismer i jorden som verkar. Hur brant är slänten? vad har du för underjord? hur långt till berg? glider förrådet även i sidled eller bara rakt neråt?
Inte säkert att dränering är gynnsamt.
Du har tillfört last i form av förrådet samt fyllnadsmassor, den extra lasten kan gett upphov till ett brott i underliggande jord som startat ett (långsamt) skred. Alternativt är det rena sättningar (om du tex har lera under den ytligaste jorden) som är ett resultat av att porvattentrycket i lerans porer som genererades när du la på extra last jämnar ut sig och marken blir sämre bärade.
Du har tillfört last i form av förrådet samt fyllnadsmassor, den extra lasten kan gett upphov till ett brott i underliggande jord som startat ett (långsamt) skred. Alternativt är det rena sättningar (om du tex har lera under den ytligaste jorden) som är ett resultat av att porvattentrycket i lerans porer som genererades när du la på extra last jämnar ut sig och marken blir sämre bärade.
Förrådet glider bara rakt neråt, det är ca en halvmeter jord och sedan lera i marken under. Minst 30 meter ner till berg, så där har jag inget att hoppas på. ;-)D DanNau skrev:För att få ett ordentligt svar får du kolla med en geotekniker, helst på plats. Det är skillnad på släntskred och sättningar, olika mekanismer i jorden som verkar. Hur brant är slänten? vad har du för underjord? hur långt till berg? glider förrådet även i sidled eller bara rakt neråt?
Jag tänker just nu att jag bara provar att lyfta huset med domkrafter och höjer det till plan nivå så kan jag testa och se om det stannar av eller om det fortsätter nedåt...
Att hyra in någon expert är inte aktuellt eftersom det är ett mycket enkelt bygge - inget bostadshus eller liknande,
Ok, är det rent vertikala rörelser och lera under så är det vanliga konsolideringssättningar till följd av att du lagt på last. Om du gjuter på eller på annat sätt adderar last på den sidan det satt sig mest kommer du sannolikt få ännu större sättningar där eftersom du tillför mer last/vikt. Bästa vore att lastkompensera genom att skifta ut lera och fyllning till ett lättfyllmaterial men det är kanske inte görbart när förrådet redan står där?
Nja, kanske är det görbart om man skulle ge sig f-n på det men knappast värt det. Däremot kanske det är värt att stötta upp lite med lecablock eller något annat lätt material...
Klicka här för att svara