Hejsan,

Försöker bygga ett lyxigt utekök till mitt radhus utan att spendera allt för mycket pengar.

Har köpt ett 180cm brett utekök från Myoutdoorkitchen där man väljer mellan vilka moduler man sätter från. Nu ska jag mura upp skalblock runt detta så nära jag kan så att man får lite känslan av att det är ett inbyggt kök och klä det med en fin naturdekorsten.

Muren blir 2,2m bred med en L form på 60cm och 140cm hög ovan mark, 20cm under mark. Det skall byggas med skalblock som limmas med stenlim. Jag har tänkt att fylla den nedersta raden av skalblock med cement men inte övriga. Under denna mur har jag grävt ned 40cm, med lite mindre än 20cm bärlager av 3-5mm stenflis och ovanpå det 2-3cm sättstand som jag sedan lägger skalblocken i. Ovanpå kommer jag ha en bänkskiva i granit.

Mina frågor till den kunnige:

1. Stenflis 3-5 är det ett problem att jag kör det hela vägen 20cm detta och inte med bärlager 0-32mm som jag läst på de allra flesta ställen? Stenflisen dränerar väl bättre men är det ostabilare ändå?

2. Är det problematiskt att jag inte fyller skalblocken med cement på en mur som är 120-140cm hög? Jag fyller det nedersta endast. Vill dra lite belysning till uteplatsen och bänkskivan inuti håligheten i skalblocken.

• Naturdekorsten på utställningsvägg med pris- och produktinformation i en butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med början till ett uteköksprojekt; kartonger med köksmoduler, uppgrävt område för murning och träaltan.
    Skapa konto
  • Grävd yta för uteköksgrund med bärlager av stenflis och sättsten vid husvägg.
    Skapa konto
  • Grävd yta vid radhus med bärlager av stenflis, förberedd för murning av utekök.
    Skapa konto
  • Gråa skalblock av betong som används för att bygga en stödmur för ett utekök, visas i storleken 200x200x400 mm.
    Skapa konto
Det är dumt att lägga 20cm stenflis. Du får inte alls samma stabilitet som med bärlager, helst 0-30 men annars fungerar även 0-18, båda behöver paddas. När jag byggde stödmur bottnade jag med 15cm 0-30 finjusterade med 5cm 0-18 och satte sedan muren i 2cm stenflis.

Du har inte funderat på att mura med ex. Lecablock istället? Det med längsgående armering i vart tredje skift kommer att hålla. Skalblocken äv väl gjorda just för att fyllas för att uppnå tillräcklig stabilitet? Har du varit i kontakt med Finja för att höra deras syn på saken? Du får en ökad massa och förhoppningsvis lite bättre stabilitet om du fyller dem med ex. 11-16.

Armera och fyll vissa av kanalerna och lämna några öppna? Du behöver inte fylla med ren betong utan kan slänga med betongbitar, stenar etc för att hålla ner kostnad och arbetsinsats. Varva betong och övrigt material.

byggarekalle byggarekalle skrev:
Hejsan,

Försöker bygga ett lyxigt utekök till mitt radhus utan att spendera allt för mycket pengar.

Har köpt ett 180cm brett utekök från Myoutdoorkitchen där man väljer mellan vilka moduler man sätter från. Nu ska jag mura upp skalblock runt detta så nära jag kan så att man får lite känslan av att det är ett inbyggt kök och klä det med en fin naturdekorsten.

Muren blir 2,2m bred med en L form på 60cm och 140cm hög ovan mark, 20cm under mark. Det skall byggas med skalblock som limmas med stenlim. Jag har tänkt att fylla den nedersta raden av skalblock med cement men inte övriga. Under denna mur har jag grävt ned 40cm, med lite mindre än 20cm bärlager av 3-5mm stenflis och ovanpå det 2-3cm sättstand som jag sedan lägger skalblocken i. Ovanpå kommer jag ha en bänkskiva i granit.

Mina frågor till den kunnige:

1. Stenflis 3-5 är det ett problem att jag kör det hela vägen 20cm detta och inte med bärlager 0-32mm som jag läst på de allra flesta ställen? Stenflisen dränerar väl bättre men är det ostabilare ändå?

2. Är det problematiskt att jag inte fyller skalblocken med cement på en mur som är 120-140cm hög? Jag fyller det nedersta endast. Vill dra lite belysning till uteplatsen och bänkskivan inuti håligheten i skalblocken.
gjut en platta på flisen. Kanske 5-7 cm tjock. Mura på denna och fyll ändarna med betong. Annars är det nog bättre att mura med leka.

Håller med noone2k - du behöver ett paddat bärlager till att börja med. Sen är ju skalblock smidiga att jobba med för att göra en mur som ska kläs med annat, men blocken behöver ju fyllas, hur ska annars de över varven sitta ihop med de undre? Du kan väl lägga i lämpliga slangar för dina eldragningar innan du gjuter, för din mur spelar det ingen roll om hållfastheten minskar lite den lär hålla ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.