Vi har låtit gjuta en stödmur och upptäcker nu att flera av armeringsgjärnen ligger så ytligt i betongen att det inte finns något täckande betongskikt över. Är detta något problem med tanke på att dessa definitivt med tiden kommer att rosta?

Vad kan man göra åt detta? Gjuta på ett lager betong utanpå? Eller något annat fiffigt?

Vad jag har förstått så vill man ha armeringsjärnen minst 5 cm in i betongen för att de inte ska rosta. Är det ni som gjuter själv så kan nu ju, som du skriver, gjuta ett nytt lager. Kanske har någon annan någon bättre lösning.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad jag har förstått så vill man ha armeringsjärnen minst 5 cm in i betongen för att de inte ska rosta. Är det ni som gjuter själv så kan nu ju, som du skriver, gjuta ett nytt lager. Kanske har någon annan någon bättre lösning.
Tack, Viktor! Ja, vi får försöka lägga på en "klump" med betong där armeringsjärnen tittar fram så hoppas vi att det skyddar armeringsjärnen från att rosta sönder.

B BORNER skrev:
Vi har låtit gjuta en stödmur och upptäcker nu att flera av armeringsgjärnen ligger så ytligt i betongen att det inte finns något täckande betongskikt över. Är detta något problem med tanke på att dessa definitivt med tiden kommer att rosta?

Vad kan man göra åt detta? Gjuta på ett lager betong utanpå? Eller något annat fiffigt?
Jag det är ett problem, armeringen kommer att rosta och spräcka betongen så att mer armering börjar rosta osv... Att gjuta ett nytt lager ovanpå är en lösning. Det svåra med det är att få det nya lagret att fästa på den gamla ytan så att inte fukt kryper in i spalten mellan de olika lagren. Skall man göra det enligt konstens alla regler så bör man bila ner lite av den gamla muren så att man får en ojämn yta att gjuta mot samt få med lite av armeringen så att det nya lagret fäster ordentligt. Exakt hur stort det täckande betongskiktet skall vara beror på konstruktion och exponeringsklass, dvs var finns konstruktionen och vad utsätts den för. Men 50 mm kan vara ett riktvärde, dock inte under 35.

Likt tidigare svar så kommer armeringen definitivt rosta och sprida sig in i muren och spräcka den, det jag hade gjort är att borra hål i muren varje 60 cm ungefär, och slagit ner nya järn och klippt på 5 cm uppstick, sen najat fast ett längsgående järn i dom, och gjutit ett nytt skikt på 10 cm, då har det nya lagret något att binda sig i, du kan även prima befintliga muren lite. Säger inte att det är rätt eller fel, så hade jag personligen löst det. Lycka till.

M MattEri skrev:
Likt tidigare svar så kommer armeringen definitivt rosta och sprida sig in i muren och spräcka den, det jag hade gjort är att borra hål i muren varje 60 cm ungefär, och slagit ner nya järn och klippt på 5 cm uppstick, sen najat fast ett längsgående järn i dom, och gjutit ett nytt skikt på 10 cm, då har det nya lagret något att binda sig i, du kan även prima befintliga muren lite. Säger inte att det är rätt eller fel, så hade jag personligen löst det. Lycka till.
Tack @roli och @MattEri för värdefulla inspel! Ska försöka "blästra/slipa" av den yttersta "betongfilmen" så att den blir mer rå och sedan gjuta på ett yttre skikt.

@roli @MattEri Vilken produkt/betong är mest lämpad för att säkerställa att man får ett täckande lager om minst 50 mm och med god vidhäftning på den gamla betongen efter att man fräst bort den översta "cementfilmen"? Och vilken primer skall jag använda?

Renoveringsprojekt med fräst betongyta och armeringsjärn som sticker upp för vidhäftning av nytt betonglager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Midun puts och betong primer borde funka utmärkt, överkomligt pris också bara blanda upp och pensla ett fint lager, var vaksam på gropar som samlar vatten/mycket primer innan du gjuter, angående betongen kan du använda vilken grovbetong du vill, jag gillar Weber men det är stucket som hugget.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.