Behöver hjälp angående ta bort buskars rötter nära husgrund. Långsidan där flertalet mindre buskar fanns har källare, är dränerat och isolerat på utsidan. De två rötterna som är kraftigare ligger nära en gjuten socken som altanen står på.

min grundplan är att hyra en minigrävare och dra upp rötterna. Är det görbart och smart?

vad ska jag fylla hålen med? Fyllnadsjord, grus?

tacksam för hjälp. Huset från -58, dränerat kring -95 Husgrund med kvarvarande buskrötter, flis, en vattenslang och baksidan av ett rött tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på marken intill en husgrund med stubbar och utgrävda buskrötter på en tidigare avdränerad yta.
Skapa konto

Har du provat att handgräva till att börja med ?
För vissa typer av rötter funkar det hyfsat.

Att "dra" upp dom låter riskfyllt...finns risk att delar av grunden följer med :/

• Gilla
Avig
  • Laddar…
Claes Sörmland
Handgräva och såga rötterna med tigersåg eller ta dem med sekatör är inte så illa.

Är det grusigt så luckra med ett litet spett så går det lätt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Handgrävning ihop med tigersåg går oftast ganska smidigt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur mkt rötter behöver jag få bort. Räcker det att komma ner under marknivå eller ska ”allt” bort?

Ett par dagar med en spade och en såg så är det där borta. Gräv bort så mycket rötter du kan. Istället för att hyra en minigrävare lägger du pengar på grus att fylla igen med.

Skulle någon av rotklumparna vara för tunga att enkelt lyfta bort kan du, om du har utrymme, dra bort den med hjälp av bogserlina och bilen. Du måste dock gräva ur runt klumpen och kapa alla rötter så rotklumpen friläggs helt.

• Gilla
haha5810 och 1 till
  • Laddar…
Grävd mark längs husvägg med synlig isolering och gul perforerad dräneringsrör.
Skapa konto
Gul avloppsrör med hål i grävd ränna längs husvägg, synlig isolering utan skyddsmatta.
Skapa konto

Nu är buskarna borta, de flesta handgrävna + tigersåg men hade även hem en minigrävare.
Nu har jag ytterligare två problem.

1. se bilden i början av tråden. Det ligger isolering synlig, såg ingen platonmatta mellan isolering och vägg men ska enl uppgift finnas. Tänkte sätta upp en ”täcklist” som fogas och skruvas i väggen, sedan minst 5cm jord ovan, är det rätt? Tänkte även se till att ha fall från huset, 20cm på 2-3m.

2. hade hål på pvc? Röret som leder bort dagvatten. Har som plan att såga av det och skarva på ett nytt som får gå bort till stuprännan. Låter det bra?

• Gilla
Bono_R och 1 till
  • Laddar…
Hej
Ett begåvat tips till er alla är att köpa ett 1tons spel på ex Biltema.
Ta 3st 45x45 och bulta ihop på något sätt och ställ de som ett treben, där fäster man spelet.
Nu tar man ett spännband och fäster i roten och kopplar på spelet och drar upp roten.
Enkelt billigt smart och går att återanvända.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Ett begåvat tips till er alla är att köpa ett 1tons spel på ex Biltema.
Ta 3st 45x45 och bulta ihop på något sätt och ställ de som ett treben, där fäster man spelet.
Nu tar man ett spännband och fäster i roten och kopplar på spelet och drar upp roten.
Enkelt billigt smart och går att återanvända.
Funkar även bra till mekaniskt arbete (y) Trästolpe och plankor mekaniskt förstärkta med bultar vid sidan av en traktor.
Skapa konto
Lyft av en rostig mekanisk del med spindel och tandhjul med hjälp av en rem och en lyftkran utomhus.
Skapa konto

• Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Funkar även bra till mekaniskt arbete (y)[bild] [bild]
Snyggt, jag hängde upp hela grävbommen på en traktorgrävare sådär, över ett dike för att reparera grävarbommens nedre infästning så hängde jag av bommen utan att koppla bort hydrauliken.

PVC- och stuprör nära grävd mark intill tegelvägg för att diskutera skarvning och storlekar.
Skapa konto
Flexibelt stuprörskopplingsstycke på gräs, används för att diskutera skarvning av rör med olika diametrar.
Skapa konto
PVC- och stuprör nära grävd mark intill tegelvägg för att diskutera skarvning och storlekar.
Skapa konto
Nu kommer nästa fråga
Pvc röret har ytterdiameter 85mm, stupröret 90mm
Vilket rör ska jag skarvs med samt vilka skarvar?
Fungerar de ”nya” flexibla rören?
Hand som håller ett gulaktigt PVC-rör med sågad kant framför ett stuprör och en husvägg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.