Fått mycket fukt eller kondens längst en källarvägg se bilder.

Har fått dränerat källaren hösten 2021 och vad jag läst och förstått så har det gjorts korrekt med dräneringsrör på rätt djup med rätt lutning, isodränskivor, fiberduk, makadam endast kring dräneringsröret, läpp eller typ som fönsterbleck mont ovanpå dräneringsskivorna.

Vatten från stuprör leds bort med dagvattenrör.

Även fått bytt ventilation hösten 2021 och fått monterat nytt ftx aggregat. Det blåser luft i källaren genom befintligt rör och suger i tvättstugan i källaren genom ett nymonterat ventilationsrör. När detta installerades fick jag halvt tips om att stänga ventilationshålen i källarens ytterväggar, vilket jag gjorde. Har dock öppnat dem nu igen när jag upptäckte fukt.

Källargolvet är märkbart kallt och fukten kommer vid en nordvästvägg.

Vid den aktuella väggen ligger tvättstugan samt två rum där det inte sker någon direkt luftgenomströmning från ventilationen. Ska se om jag kan fixa bild med ventilationsströmmen. I det ena rummet går även vattenröret in till huset längst den aktuella väggen nere vid golvet så gissar att det kan bidra till kondensfukt i just det rummet.

Tror ni detta är fukt som kommer från väggen, att det är något med dräneringen, eller är det kondens som bildas kanske pga ökat inblås av fuktig luft och från fuktig tvätt?
Att även om det finns utsug så fälls fukten i luften av på vissa kalla ställen där luften inte cirkulerar så bra?

Finns spår av fukt på väggarna sen tidigare och putsen har trillat av på något ställe. Väggen undertill känns torr fastän det finns fukt på golvet precis nedanför, se bild.

Det har inte regnat på många dagar men varit varmt/kvar/fuktigt. Blir kondens på allt som är svalt.
Utanför den aktuella väggen har jag dock vattnat var och varannan kväll för där är nytt gräs efter de grävde för dräneringen. Jag vattnar på gräset som börjar ca 30cm från husväggen och vattnar inte överdrivet.

Finns spår av fukt sen tidigare så vet ej om dränering eller ventilation skapat detta eller det är ett kondensproblem som alltid funnits men som dränering och ventilation inte lyckats lösa.
Var bara av ren händelse att jag upptäckte det.

I rummen med problem ligger något epoxygolv eller målat med typ plastfärg. En hantverkare som var i huset i annat ärende sa att man helst ska ta bort sådant från golvet så det kan andas, annars risk fukt i golvet vandrar åt sidorna och upp i väggarna. Tänkte att dräneringen skulle lösa sådana eventuella problem.

Ett hörn av en källarvägg med synlig fukt på betongväggen och våta fläckar på golvet, nära en träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och kondens längs betongvägg och golv i källare.
Skapa konto
Fukt och kondens längs inre hörn av en källarvägg med synlig fuktighet på betonggolv och vägg.
Skapa konto
Fukt eller kondens på ett källargolv nära väggen, med synliga vattendroppar på ett terrazzoliknande golv.
Skapa konto
Fukt på källarvägg och golv med kondens nära kartonger och en hörna.
Skapa konto
Mörk bild på en källarvägg och golv med synlig fukt och puts som trillat av.
Skapa konto
Tvättstuga med synlig fukt längs vägg, tvättmaskin och upphängd tvätt; fuktmarkering tydlig på vägg och golv.
Skapa konto
Källarhörn med fuktspår längs väggen och ett fönster, flyttlådor lagrade intill väggen.
Skapa konto
Fukt- eller kondensskador längs nedre delen av en källarvägg med synligt fuktspår och avskalad puts.
Skapa konto
Fukt eller kondens längst källarvägg med synliga vattendroppar på betonggolv intill träpanel.
Skapa konto
Källarhörn med synlig fuktskada och vattendroppar längs väggen och på betonggolvet.
Skapa konto
Fukt och kondens längs en källarväggs nedre del och betonggolv.
Skapa konto
Skadad källarvägg med avfallande puts ovanför ett kallt betonggolv med fuktskador.
Skapa konto

.

Redigerat:
Här är planlösningen för källaren.
Dörr till matkällare och garage är alltid stängda och där finns passiv ventilation.
Alla andra dörrar är borttagna eller alltid öppna.
Fukten kommer längst väggen högst upp på planlösningen.

Grön pil är inblås luft.
Blå pil är utsug luft.
Lila kryss är ventilationsöppningar i väggen som varit stängda sen ventilationen installerades men nu har jag öppnat dem igen.
Röda kryss är väggar som inte finns i verkligheten.
Planlösning för källare med markerade ventilationer: gröna och blå pilar samt lila kryss, och röda kryss på icke-existerande väggar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.