Lekman här... vi har kikat på ett fritidshus som har plintgrund som står på tre längsgående balkar under huset. Tror inte jag har sett den konstruktionen tidigare (och lyckas inte googla fram den). Någon som vet om den anses ok?
Huset står på utjämnad etage intill en fortsatt brant, så tänker mig att risken för sättningar kanske är större då. Balkar känns ju spontant stabilare än plintar, men det enda jag vet inom byggbranschen är att jag inte vet något
Huset står på utjämnad etage intill en fortsatt brant, så tänker mig att risken för sättningar kanske är större då. Balkar känns ju spontant stabilare än plintar, men det enda jag vet inom byggbranschen är att jag inte vet något
Lekmannen bekräftar & har redigerat sitt inlägg till att kalla det plintgrund istället... Det jag alltså inte har sett tidigare är de "väldigt breda plintarna" och därav min undran om det kan finnas (för mig okända) nackdelar. En krånglande grund antar jag är bland de mest svårlösta problemen på hus, därav min fråga för säkerhets skull.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hur länge har det stått?
Troligtvis står det lika länge till utan problem.
Ser bra ut
Troligtvis står det lika länge till utan problem.
Ser bra ut
Klicka här för att svara