Gjöt kantsäkring igår för kantstöd. Insåg att jag gärna vill gå lite högre upp på kantstöden med kantsäkringen.
Går det att gjuta direkt på denna betong som endast är 24 timmar gammal eller bör man vänta tills den är helt härdad?
När är det bästa tillfället att gjuta på mer betong?

Tack!

Det bästa är att gjuta så fort som möjligt så att den "gamla" och den "nya" får samma/liknande krympprofil och du slipper sprickor..

Det är bra om den gamla betongytan är "grov" så att den nya får nåt att fästa i.

/ATW

A ArneTW skrev:
Det bästa är att gjuta så fort som möjligt så att den "gamla" och den "nya" får samma/liknande krympprofil och du slipper sprickor..

Det är bra om den gamla betongytan är "grov" så att den nya får nåt att fästa i.

/ATW
Kanon, då gjuter jag på lite extra.
Något orolig över hur bra det kommer att hålla nämligen.

Jag har inte kunnat gjuta kantsäkring från "rätt sida" då det är granntomten. Så jag har helt enkelt grävt så djupt som möjligt, köpt 35cm höga kantsten (vanliga betongplattor) och gjutit fast enligt bilden nedan.
Använde även armeringsjärn så hela kantsäkringen sitter ihop.
Min tanke är att om man gjuter lite extra på höjden och sen fyller igen med bärlagret så bör inte kantstenen kunna välta åt något håll.

Nygjuten kantsäkring av betong med armeringsjärn utmed en gräns mot grannens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.