Behöver lite tips/input! Jag har en lada/uthus byggt 1930 på min tomt. Har under semestern tittat lite närmare på byggnaden med en idé om att i framtiden kunna isolera en del av den till förråd. Idag är det endast panel på utsidan och jord/grus invändigt.

Det första problemet jag har lokaliserat är att marknivån bakom ladan har krupit upp under årens lopp så att den täckte panel och därmed även bakomvarande syll. Dräneringen i marken är bra, jag har aldrig sett det stå vatten varken bakom eller i ladan. Taket saknar hängränna vilket är ett problem som behöver åtgärdas.

Jag har idag börjat gräva ut bakom ladan och blottat stenen under syllen. På ett ställe är den angripen/murken i nederkant men vid koll inifrån så ser det fortfarande väldigt fin ut. Att gräva ut några stora massor kommer inte vara möjligt då det är trångt och måste handgrävas. Det kommer inte heller gå att få något fall bort från väggen på baksidan då grannens garage ligger precis bredvid och på en högre nivå högre. Så frågan är hur skyddar jag syllen och ny panel i framtiden? Tänkte fortsätta gräva ut så att jag blottar mer sten men kan jag sätta en plåt längst ner? Bygga upp/mura en skyddande mur utanför den nuvarande stengrunden? Utseendet spelar ingen roll då ingen ser baksidan.

Hoppas att någon har lite bra idéer!

Rödmålad trälada med sliten fasad längs en grusad stig omgiven av grönska och en kompostbinge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat rödmålat staket med murkna brädor nära marken bredvid en spade.
Skapa konto

Närbild på rötmögligt trä med skalad färg på en byggnads hörn.
Skapa konto

Närbild på skadad trätröskel vid en byggnad med synligt rötskador och stenunderlag.
Skapa konto

• Skadad träram på hus nära stengrund med sprickor och rötangrepp.
    Skapa konto
Vad tror du om att höja grunden på baksidan av ladan, antingen genom att gjuta eller mura upp? Då får du upp syll och panel från marken, plus att du kan förhindra fukttransport med syllpapp om du nu överväger att bygga igen/isolera.

A ati skrev:
Vad tror du om att höja grunden på baksidan av ladan, antingen genom att gjuta eller mura upp? Då får du upp syll och panel från marken, plus att du kan förhindra fukttransport med syllpapp om du nu överväger att bygga igen/isolera.
Menar du att jag ska flytta upp syllen en bit mellan stolparna och gjuta under och sen korta stolparna (för de står också mer eller mindre på matken)? Eller lyfta hela huset? Tack för input!

Jag brukar få hålla efter lador var 5-10 år med att hissa dem. I med nya tvåtums bitar tills de står rakt och sen på det igen beroende på hur bra underlaget är.

Jag tror spontant att ladan har satt sig mer n marken höjt sig

Utan att studera närmare skulle jag säga höj ladan så du får plats för golvreglar, slipper gräva

• Gilla
AK1981
  • Laddar…
Ja, stolparna får också få kortas och anpassas efter den höjden på den nya sockeln. Du kan arbeta sektionsvis pö om pö och det blir inte ett lika stort projekt som att lyfta hela huset. :)

• Gilla
AK1981
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.