Hej!
Har en stor sten eller toppen av urberget....
Vill få bort toppen så jag hamnar under gräsmattan. Gräsmattan ska bort då jag ska anlägga grusbädd för carport.
Har provat lite med 20mm kilar men gick bet.
Fick lås lite skivor på sin höjd.

Funderar på att hyra en cobra och köpa spräckmedel "snigelsynamit"

Tips på hur man ska borra?
Skickar med ett par bilder

• Stor sten eller urbergets topp i en gräsmatta som ska tas bort för anläggande av grusbädd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med borrade hål och sprickor, uppgrävd jord runt, i förberedelse för borttagning.
    Skapa konto
  • Stor sten eller bergstopp med borrhål, omgiven av gräsmatta och cykel synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
Spräcka med kilar borde gå alldeles utmärkt men jag tror du angripit stenen på fel sätt.

När du borrar hålen så ska du placera dem så att det är fritt åt minst ett håll för stenen att expandera och gå sönder. Det verkar på bilderna som att du har försökt ta bort toppen genom att borra hålen i ett V.

Tänk dig att du skivar upp en limpa, dvs borra så att du tar skivor av stenen.

• Gilla
Sarlacc och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som att du har för grunda hål ?

Tack för svar.
Hur djupt bör man borra?
Tips även på vart på stenen jag ska börja skiva "limpan" då jag kände att jag kom ingenstans där jag började.
Ska man borra lite snett eller rakt ned?

Jag skulle ha borrat nåt sånt här, minst 20 cm djupt, och sen slagit i spräckkilar. Men du kan som sagt behöva ta det i skivor, tveksamt om det går att spräcka mer än några dm höjd åt gången.

Schematisk illustration av en borrmetod där röda linjer visar var spräckkilar ska sättas in i materialet.

• Gilla
Sarlacc
  • Laddar…
B
https://www.dynacem.pl/se

Snigeldynamit, men billigare pris. Kolla deras folder om hur man ska borra.

Ca 10 x håldiameter mellan hålen, så borrar du med 2.5cm borr ca 25 cm mellan hålen. Ungefär, beror på hur hård stenen är. 25mm eller större hål skulle jag rekommendera.

Jag skulle säga att du ska borra minst 10cm under den tänkta gräsytan djupmässigt.

Jag vill minnas att borren på jula vara katastrofdålig, men biltema hade ok borr. Var några år sedan så det kanske inte är sant längre.

Jag brukar faktiskt spräcka en hel del med eld med, men tror det blir svårt här, det är en rejält stor sten / knalle som ska bort.

• Gilla
Sarlacc
  • Laddar…
Tack för alla bra svar.
Lutar åt en Cobra och sen snigeldynamit.
Ja stenbumlingen är stor alltså.

Liten uppdatering.
Testade spräckmedel 5Kg och det verkar funka bra. 30mm hål. Förborra med 20mm. Fick ta hjälp av 2 kilar.
Har 5Kg spräckmedel kvar. Efter det tror jag att jag kan kila bort resten.
Skam den som ger sig :cool:

• Sten som spräckts med spräckmedel, 30mm hål och sprickbildning syns med grönt skyddsnät.
    Skapa konto
  • Stor sten med borrade hål för spräckning, kilar och en säck med spräckmedel på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.