Grus, sand, blandat?

• Antal röster
    4
Hej!

Jag skulle plantera blåbär på baksidan, så tänkte jag att när jag ändå håller på skulle jag kunna riva bort allt annat växtligt, och då blev det lägre mark precis vid huset och då tänkte jag att när jag ändå håller på kan jag ju bättra på asfalten på väggen innan jag lägger på grus och när jag ändå höll på kunde jag ju gräva ner en bit och bättra på lite djupare också. Och nu håller jag på att gräva upp runt om hela huset. :crysmile:

Min fråga är egentligen om gruset, det är väldigt fin sand som legat runt huset. När jag läser om dränering ska man han ha 8-16mm grus. Men jag har inte grävt hela vägen ner eftersom det fanns asfalt kvar på väggen 50 cm ner. Om jag skulle lägga större grus ovanpå den finare sanden som jag lämnat sista metern innan grund borde väl vattnet rinna ner snabbt till den finare sanden och där stagnera ett tag? Ska jag blanda sanden och grus, bara grus eller bara sand?

Suterräng tegelhus från -63.

Om jag tolkat din beskrivning rätt enligt bilden nedan så kommer vatten samlas nere i din "vallgrav". För att principen med dränerande massa runt grunden skall fungera någorlunda måste det vara dränerande material ända ner till dräneringsrör i botten som kan leda bort vattnet. Annars får du stående vatten.

Det bästa i din situation är att ha lerjord ända upp till marknivå som du graderar bort från huset med liten lutning. Vill du ha sten som dekoration runt huset lägger du detta ovanpå, gärna med en bit markduk under.

Schematisk bild som visar vattensamling i en vallgrav runt grund med dränerande material och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, precis så tänker jag. Men då lägger jag tillbaka samma sand som jag grävt upp och lägger jord som sluttar bort från huset. Snygg ritning!

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.