Hej.

Vi har nyligen utfört markarbete på vår fastighet.
En grävare har varit på plats och gjort klart jobbet.

Dryga veckan senare kom en delfaktura som inte var specifik. Summa 50000 blankt.
Moms ej redovisad.
Rot ej redovisad
Material ej redovisat
Typ av arbete ej redovisat
Timmar ej redovisade.

Grävare menar att allt redovisas i slutfakturan.

Är det rimligt att betala och invänta slutfakturan? Totalt belopp lär hamna på mer än det dubbla.
Eftersom jag inte ser vad potten innehåller, och det kan knappast bara vara material (15-20 000), lär ev. Inbakad rot gå upp i rök(?)

Sunt förnuft säger mig att jag inte ens behöver lägga ut frågan. Men hur hade ni tänkt som konsument?

Finns det förutsättning att det går att reda ut allt i slutfakturan?

Det är orimligt att betala en ospecad faktura, stå på dig.

• Gilla
Brixen
  • Laddar…
Så funkar det alltid på stora jobb. Man fakturera A-conto sen dras den summan av på slutfakturan.

BirgitS
B Brixen skrev:
Är det rimligt att betala och invänta slutfakturan?
Vad står det i avtalet gällande betalning?

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
B Brixen skrev:
Hej.

Vi har nyligen utfört markarbete på vår fastighet.
En grävare har varit på plats och gjort klart jobbet.

Dryga veckan senare kom en delfaktura som inte var specifik. Summa 50000 blankt.
Moms ej redovisad.
Rot ej redovisad
Material ej redovisat
Typ av arbete ej redovisat
Timmar ej redovisade.

Grävare menar att allt redovisas i slutfakturan.

Är det rimligt att betala och invänta slutfakturan? Totalt belopp lär hamna på mer än det dubbla.
Eftersom jag inte ser vad potten innehåller, och det kan knappast bara vara material (15-20 000), lär ev. Inbakad rot gå upp i rök(?)

Sunt förnuft säger mig att jag inte ens behöver lägga ut frågan. Men hur hade ni tänkt som konsument?

Finns det förutsättning att det går att reda ut allt i slutfakturan?
Jag skulle säga att om man har kommit överens om prestationsbunden lyftplan så kan de ju fakturera utifrån den. Den i sig måste inte vara detaljerad, utan kan tex stå som 30% av kontrakts summa etc, men den måste absolut var specificerad med moms. Ingen får lov att skicka en faktura utan särredovisad moms.

Sen med tanke på att ni skall använda rot, så är det högst troligt nödvändigt med en särredovisning på material på varje faktura. Vi har gjort ett rot avdrag på varje faktura som vår entreprenör skickat. Känns väldigt riskabelt om skattemyndigheten granskar annars då formkravet på fakturan verkar väldigt viktigt där. Folk har väl fått betala tillbaka rot på svagare grunder än så.

Men sist men inte minst. Har ni inte gjort en överenskommelse om lyftplan, dvs delbetalning allteftersom, så skall jobbet faktureras när det är klart och godkänt. Det är huvudlinjen. Allt annat skall avtalas fram. Så jag hade skickat tillbaka fakturan, och dels påpekat att den inte uppfyller formkrav, samt att du avser betala när arbetet är färdigställt.

Nu skriver du dock att grävaren varit på plats och gjort färdigt jobbet. Så varför har han inte sammanställt en komplett faktura?? Vad återstår av uppdraget??

M mojjen skrev:
Jag skulle säga att om man har kommit överens om prestationsbunden lyftplan så kan de ju fakturera utifrån den. Den i sig måste inte vara detaljerad, utan kan tex stå som 30% av kontrakts summa etc, men den måste absolut var specificerad med moms. Ingen får lov att skicka en faktura utan särredovisad moms.

Sen med tanke på att ni skall använda rot, så är det högst troligt nödvändigt med en särredovisning på material på varje faktura. Vi har gjort ett rot avdrag på varje faktura som vår entreprenör skickat. Känns väldigt riskabelt om skattemyndigheten granskar annars då formkravet på fakturan verkar väldigt viktigt där. Folk har väl fått betala tillbaka rot på svagare grunder än så.

Men sist men inte minst. Har ni inte gjort en överenskommelse om lyftplan, dvs delbetalning allteftersom, så skall jobbet faktureras när det är klart och godkänt. Det är huvudlinjen. Allt annat skall avtalas fram. Så jag hade skickat tillbaka fakturan, och dels påpekat att den inte uppfyller formkrav, samt att du avser betala när arbetet är färdigställt.

Nu skriver du dock att grävaren varit på plats och gjort färdigt jobbet. Så varför har han inte sammanställt en komplett faktura?? Vad återstår av uppdraget??
BirgitS BirgitS skrev:
Vad står det i avtalet gällande betalning?
Då vi anlitade honom genom kontaktnät så blev inget avtal skrivet utan det var en muntlig uppgörelse om timpris samt att rotavdrag skulle göras. Vi har även själva varit med och hjälpt till för att sänka kostnaderna.

Jag kollade upp att han var registrerad både för f skatt och moms så det skulle inte vara något problem kan man tycka. Undersökningsplikten är åtminstone gjord från min sida...

Delfaktura i sig är ingen överenskommelse utan något han behöver för att betala in material. Men kostnaden är ju ganska hög...
Därför damp det ned en delfaktura.
Har inte nått problem att betala en delfaktura i sig men man kunde ju tycka att det vore på sin plats med att speca vad han tar betalt för i alla fall... och momsen som nämnt, och kanske fråga om det går bra att dela upp betalningen som du säger ovan :)

Varför han inte skickar hela fakturan misstänker jag är för att det fanns lite mindre arbeten kvar runtom huset som han ev skulle kunna gjort senare. Dock var det på obestämd framtid så förväntade mig en totalfaktura eftersom han lämnat arbetsplatsen och lagt igen schaktet.

Får efterfråga de punkter vi diskuterat tycker jag det känns som.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.