Hallå.

Vi har bestämt oss för kök - men kan inte komma på något bra golv.

Vi är inte alltför sugna på klinker - det blir lätt kantstött och fogarna suger åt sej smuts. Så ser det ut hos de flesta som haft klinker i mer än 10 år - men det kan ju bli snyggt....

Köksluckorna kommer vara i ek, bänkskivor i svart granit.

Eftersom ek är gröntonad vill vi inte ha något annat rödaktigt träslag (alla andra träslag är röda i tonen).

Vi har således börjat fundera på att köpa ett furugolv eller liknande och måla det. Någon annan som gjort det? Avråder ni eller?
 
Inga problem att måla ett furugolv, blir säkert snyggt också och förhållandevis lätt att åtgärda mindre skador.

Det man kan överväga är att lacka ett varv först innan målning, då har ni möjligheten att ta fram det trärena golvet i framtiden utan att få ner en massa färg djupt in i porerna.
 
Instämmer helt med Frasses kommentar. Ni måste lacka först. Annars är det mer eller mindre kört om man vill ha trärent golv. Ett målat furugolv går ju  inte att göra omålat då färgen även tränger ner i springor vilket gör det omöjligt att slipa bort eller..?
 
Hej!
Jag skulle tänka mej om ang. målning. Villken färg kommer att hålla på en så mjuk träslag och på en så intensivt trafikerat stråk som köksgolvet faktisk är? Grå-grön anonym plastmatta skulle vara den mest praktiska och den är lätt att byta till annan slutgiltig lösning utan att man har lagt för mycket pengar på den. Målar du din trägolv så kommer du att rätta dej på varenda repa efter ett tag... med slippning som följd......
Jag skulle hellre kalka den gråvit än måla
gaia
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.