Byggahus.se

akvarium och golv

1. M
    Medlem · 3 inlägg

Magnus_Nilsson

Medlem
    Hej,
    jag har precis flyttat till en lägenhet i ett hus byggt 1936 och planerar nu för mitt nya akvarium. Det jag siktar på är ett stort akvarium, cirka 1000 liter med måtten 205x80x60 (1,6kvm). Min fråga är om golvet klarar trycket från akvariet som totalt kommer väga uppåt 1500 kg. Golvet är av betong med trägolv ovanpå, vad som är mellan vet jag inte men någon typ av reglar verkar det vara.
    Enligt de jag pratat med ska det inte vara något problem och en kompis med ett 1250 liters akvarium i sin lägenhet har ett golv som klarar fyra ton per kvm, så jag gissar att det borde fungera. Är det någon här som kan gissa hur det ligger till eller vart jag bör vända mig? Självklart ska jag kontakta ordföranden i föreningen för att höra om han vet något.

vänligen.
    Magnus Nilsson

2. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Re: akvarium och golv

Tjenare,

Visst är det kul med akvarium... har själv ett 450l som snart ska sättas upp i nya huset.

Mitt tips är att prata med föreningen om de har någon ritning över hur reglar mm går så att man kan placera tyngdpunkterna så att tyngden fördelas över så stort område som möjligt.

Golv tål normalt sett väldigt mycket tryck men när man har 1000l vatten i ett kar så ska man inte chansa! ;)

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 387 inlägg

sirbo

Medlem

Det viktiga är trycket per ytenhet. En stadig skiva mot golvet ger ett tryck för ditt akvarium (1000 kg) per ytenhet som är en tredjedel lägre än en bokhylla typ billy (100 kg). Anläggningsyta billy ca 400 cm2 och ditt akvarium med stadig skiva ca 12000 cm2.

Slutsats skaffa en stadig skiva

4. M
    Medlem · 3 inlägg

Magnus_Nilsson

Medlem

Hej igen,
    det bliv inte ett 1000-liters akvarium. Det gick inte upp för trappen. Jag fick istället tag på ett 720 liters (200x60x60 cm) med en snygg träbänk. Jag fick hem det i fredags och fyllde upp det igår (söndag). Bänken står på en playwoodskiva som i sin tur står på en frigolitskiva, så vikten är så väl fördelad den kan. Akvariet står utmed en bärande vägg och golvet är av gjuten betong med träreglar ovanpå innan trägolvet kommer. Det kändes helt säkert för ett 720 l men sedan jag fyllde akvariet har jag varit helt nojig att något ska gå snett. Huset är som tidigare sagt byggt 1936. Är det någon som kan ge mig några lugnande ord?

Magnus

5. M
    Medlem · 3 inlägg

Magnus_Nilsson

Medlem

Jag kan tillägga att när jag går upp på vinden kan man se att där är betonggolvet cirka 30 cm tjockt och ovanpå är reglar som är cirka 15 cm innan spånskivan man går på ligger. kan man förutsätta att golvet i lägenheterna ser likadant ut som på vinden?

Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.