Byggahus.se

UV oljade vs naturoljade parkettgolv?

1. K
    Medlem · 18 inlägg

kedjehusspekulant

Medlem
    Jag har tittat på 14 mm lamellparkettgolv och blivit förvirrad av olika typer av oljning.

Vissa är UV oljade från fabrik, andra är naturoljade (Kährs har i alla fall två varianter).

Vad är det för skillnad? Kan man underhållsolja ett UV oljat golv eller ska man bara använda sådan där "refresher"? Jag har sett oljade golv där man verkligen ser ådringing i träet på ett vacket sätt. Kan UV oljade golv bli sådana?

Man får en känsla av att UV oljat är en slags matt lack?

Vad skall man välja för att få ett snyggt och hyffsat billigt parkettgolv ?

2. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Re: UV oljade vs naturoljade parkettgolv?

Med UV menas kanske att träet är skyddat mot UV ljus som annars orsakar att det åldras och blir mörkare med tiden på ställen där dagsljuset kommer åt. Det finns lacker med UV skydd men har aldrig hört om oljan med UV skydd ???
    gaia

3. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

UV-olja är olja som härdar med UV-ljus, på samma sätt som vanliga industrilacker som används till möbler och golv. Efteråt skiljer det inte så mycket men riktig olja lär vara bättre, det hävdar i alla fall en del fabrikanter, vem vet? Det går att underhålla bägge två.
    Sen finns det lack som ser ut som olja och lack som både ser ut och känns som olja. Tydligen är det billigare att lacka än olja i fabrik, så de vill nog helst göra det ;D

4. M
    Medlem · 323 inlägg

Mady

Medlem

tyvärr är då inte Khärs uvoljade eller oljade golv billiga. Allt är iofs relativt ;)
    Tarkett har kommit med en lack som skall ge oljad känsla med med tålighet som lackat. Även här skiljer det sig mycket i pris.
    Oljade golv är otroligt vackra med kräver en del arbete. Själva har vi nog bestämt oss för Tarketts trestaviga golv som heter Salsa rustik. lacken är ganska matt, om vi ser till det vi har idag, sen är det mycket liv i det golvet.

5. N
    Medlem · 6 inlägg

nicke600

Medlem

Nu är det så att dessa golv från de här leverantörena som du nämner inte är oljade utan i verkligheten är det en filmbildande produkt som helt enkelt är lackade!
    Tänk på det om du skulle få en skada så är det mycket svårt att fixa detta på dessa golv utan att slipa om hela rasket, samt blir det en smärre katastrof om ni skulle underhålla golvet med olja!!!

Min varmaste rekomendation är att skaffa ett golv från en fabrikant som har fabriksoljat ,UV eller naturell, som ni kan underhålla som ett oljat golv ska underhållas. Gör ni det får ni ett golv som håller i princip hur länge som helst, och den varma, vackra och goa känslan som bara ett oljat golv kan ge!

Bra exempel på golv som har UV-härdande olja som är en riktig olja är: Timberwise, moelven

6. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

AHA! ... man skyndar på torkningen av oljan med UV-ljus! Det ska ju gå snabbt på en fabrik!
    Tack för förklaringen, Betula.

7. K
    Medlem · 18 inlägg

kedjehusspekulant

Medlem

Hmm. Det var ungefär det jag misstänkte. Jag pratade med någon expert (dansk) på Kährs som berättade att UV oljade golv (från Kährs i alla fall) i princip inte kan repareras utan man måste slipa ned till rent trä (som med lackade golv) och kan sedan välja att olja eller lacka valfritt.

Är det någon som vet hur det är med HARO (http://www.haro.de) lamell golv som Torkat trägolv (http://www.yostrading.se) säljer ? De verkar ju vara naturoljade med Biotec olja (?)

Jag funderar på detta fabrikat så alla kommentarer är välkomna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.