Vi har bestämt oss för att vi vill ha ett självbärande furugolv (3 cm) i vårt nya hus. Dels för att det är snyggt och rejält och dels för att slippa spånskivematerial av miljöskäl. Nu säger dock snickarna att trägolvet kommer att bli förstört om de går på det under byggtiden och att de vill att vi lägger "glesgolv" (vad är det?) och/eller skivor under byggtiden och att de lägger in golvet allra sist.

Är det så att det är omöjligt att täcka golvet med skyddsmaterial så att det klarar sig? Några erfarenheter? Hur har ni gjort? Det verkar ju bara fördyra det hela.
 
ClasseClas
Gör som snickarna säger. Golvet kommer garanterat att bli sabbat under byggtiden! Reporna kommer ju ju inte bara från skor utan från maskiner som läggs ifrån, kanske en skruv som ligger under en hög med gipsskivor etc.
 
Hur man än täcker ett golv under en byggtid så blir det skador. Där har hantverkarna rätt. Och fördyrning nja... Det är inte gratis att fixa saker efteråt. Det är alltid dyrare att efterlaga än att förebygga...
 
Det kan ju även vara så att under byggtiden så är det inte så noga med värme och fukt.
Ett obehandlat trägolv tar fort skada av fukt och kyla.

/Jögga
 
Hej,

Vi la in trägolven på övervåningen innan vi reste mellanväggar o.d. Täckte med masonit under resten av byggtiden utan några problem. Det gäller att ha lite ordning på grejerna bara så det inte ligger massa gipsskruv och dräller...

Vi slipade och oljade golven innan innerdörrar+trösklar sattes upp för att komma åt bättre.

/Petter
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.