Byggahus.se

Underhållsolja ekgolvet

1. A
    Medlem · 22 inlägg

AndreasW

Medlem
    Vi har ett oljat ekgolv, som behöver underhållsinoljas. Överallt jag läser om oljade golv och beskrivningar kring hur inoljning ska ske verkar det som att de alltid beskriver inoljning av NYTT golv och inte underhållsinoljning. Detta leder mig till två frågor:

1. Någon som har en bra beskrivning, alt. en länk till en beskrivning, på hur man underhållsinoljar sitt golv ?

2. Har hört talas om att man inte nödvändigtvis måste flytta stora bokhyllan och andra tunga möbler under vilka golvet itne syns utan kan olja in golvet därunder när man flyttar möblerna. Stämmer detta?

A.

2. D
    Medlem · 15 inlägg

danielOnina

Medlem
  3. N
    Medlem · 6 inlägg

nicke600

Medlem

Re: Underhållsolja ekgolvet

Prova www.welinoco.com, testa underhållsmoussen den är såååå enkel att jobba med!

4. J
    Medlem · 149 inlägg

jcoboy

Medlem

Re: Underhållsolja ekgolvet

Jag har precis underhållsoljat mina golv.
    Normalt så gör jag det vartannat år (utom de första åren då det är nyoljat- då blir det 1 ggr/år).
    Jag använder Timberex - det påstås ju att man ska fortsätta med samma olja som man grundoljade med.
    I vanliga fall så lägger jag ut Timberex natural som jag blandat ut 50% lacknafta (fungerar lika bra som den dyrare underhållsoljan) och låter det ligga i 10-20 min , därefter skurar jag in det korsvis med en singelskurare och röd rondell.
    Sedan så torkar jag upp överskottsoljan med trasor (förslagsvis användes singelskuraren).
    Vänta några timmar och polera sedan med röd eller vit rondell. Låt golvet vila över natten och efterpolera med torr trasa. Aktas för vatten de närmsta dagarna.
    För arbetet hyres lämpligen en singelskurare som även har polerhastighet.
    Senaste gången(2 v. sedan) så kom jag över Timberex underhållsmousse billigt och provade detta.
    Skillnaden i förfarande var detta: Man sprutar ut moussen och arbetar direkt in den med röd rondell för att direkt därefter ta upp överskottet med trasa.(Den tenderade att snabbt bli seg varvid det blir mycket svårt att ta upp den.
    Efter ett par timmar polerade jag först med röd rondell och direkt på det med trasa. Dock kändes ytan fortfarande för fet , så jag upprepade polering med trasa dagen efter.
    Bilder på mitt golv finns att skåda här: http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JQINJNJNE

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.