Byggahus.se

Parkettgolv

1. N
    Medlem · 4 inlägg

Nemo

Medlem
    En hantverkare lägger parkettgolv i vårat hus.
    I alla rum utom vardagsrummet (30m2) så hamnar skarvarna spritt över hela golvet, dvs. inte i linje.
    Men längden på vardagsrummet slumpar sig så att när har kapat plankorna enligt instruktion så hamnar skarvarna i linje!
    Golvplankorna är uppbyggda på ett spec, sätt så att när plankorna läggs omlott vid ett visst avstånd så sammanstrålar skarvarna i plankorna med varandra.
    Det ser ut som skit när alla plankskarvarna ligger i linje i hela rummet!
    Jag vet inte vad man kan kräva av en fackman, men vi kan inte leva med ett golv som ser ut så här, dock har golvläggaren följt instruktionerna från golvfabrikören.

2. B
    Medlem · 465 inlägg

betula

Medlem

Re: Parkettgolv

Ja men om han är en fackman så måste han väl kunna tänka? Även om det skulle gå åt något extra paket material, som du fått betala i alla fall. Dåligt!

3. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Jag hoppas du menar att varannan hamnar i linje och inte varje rad. Men om det är det senare så är det generalfel!!! Det tidigare är inget fel som jag ser det, men om du har speciella önskemål får man se till att säga till om det och få det skriftligt. Att komma efter och påpeka en "skitsak" gör att du kommer få golvläggaren ordentligt förbannad. Jag skulle bli det iaf.
    När man lägger parket läggger man bara i fallande längder. Detta för att minimera spill. Och ibland är det så att vissa vill ha skarvarna varannan i linje man vet aldrig som entreprenör utan man lägger som man brukar. Så länge kunden inte har speciella önnskemål.....

Enligt regler så skall skarvarna minst överlappa 30 cm gör de inte det är det fel.

4. N
    Medlem · 4 inlägg

Nemo

Medlem

Plankorna är kapade enligt instruktioner.
    Men problemet är att plankorna är lika uppbyggda och jämt delbara i 3 så att det går skarvlinjer var 40cm tvärs hela golvet!
    Spridningen på skarvarna ligger på 15-20mm, dvs, ingen.
    Överlappningen är en tredjedel av plankan (40cm), den överlappande plankan sammanfaller med den tidigare plankans uppbyggnad så att det ser ut som om golvet är uppbyggt av 40cm plankor som ligger i linje.
    Inte som de 120cm plankor de är!
    Jobbigt att förklara!
    Men det ser illa ut!
    Vet inte, men lägger man golv enbart på rutin efter samma mönster eller tittar man på hur det ser ut ibland?

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem

::) Du har möjligtvis inte lagt märke till om golvläggaren har en vit käpp? ??? ;D

6. N
    Medlem · 4 inlägg

Nemo

Medlem

Det kan ju vara så!!!
    ;D
    Resultatet är inte lika kul!
    :p

7. 0
    Medlem · 370 inlägg

0840

Medlem

Låter inte bra. Föreslår att du frågar honom varför han lägger på detta sättet. Om det är fult så är det en berättigad fråga. Acceptera bara om du är nöjd, annars betalar du ju inte.
    Om du inte agerar så kommer detta golv att reta dig i all framtid.

8. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

jag kan liksom inte se problemet.
    120 parkett är 120 parkett 180 är 180 nånstans hamnar skarvarna liksom... Ställer du inga krav på utförandet hur kan då entreprenören veta vad du vill???
    Jag menar hade du sagt si eller så hade du fått det så... Säger du ingenting läggs det efter anvisning...Jag menar varför skall man göra mer än vad som avtalats? Säger kontarktet att golv skall monteras efter fabrikantens anvisning så gäller det så länge du som kund inte säger något annat! Jag som entreprenör skulle bara säga åt dig PRÖJSA!!! SEn visst man kan tycka att man inte är kundorienterad men så länge du inte ställer krav på utförandet så gäller anvisningen... Läs på innan man gnäller kan vara ett tips... Jag vill inte vara elak med det jag säger utan jag är bara realistisk....

9. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 246 inlägg

MathiasS

Medlem

För att forumdomstolen skall kunna fatta ett beslut i frågan krävs BILDER. ::)

10. 0
    Medlem · 370 inlägg

0840

Medlem

En yrkesman borde förstå om golvet inte blir bra även om han följer instruktionerna. En av mina entreprenörer ringde mig för att fråga om det var ok att fortsätta med golvläggningen trots att skarvarna inte kom i fallande ordning. Jag åkte hem för att "förstå" problemet, det visade sig att detta hade jag förmodligen aldrig reagerat på om han inte sagt något.
    Det jag vill säga med detta är att om du som lekman reagerar så är förmodligen utfallet skrämmande dåligt.
    Reklammera arbetet är mitt tips.

11. N
    Medlem · 4 inlägg

Nemo

Medlem

Hur gör man för att lägga in en bild?
    ???

12. S
    Medlem · 63 inlägg

sneckarn

Medlem

Jag håller med nemo, och jag förstår vad du försöker förklara. Jag skulle inte betala. Eftersom längden på rummet avgör skarv OCH stavförskjutningen ser man problemet redan efter de första två raderna. Om en fackman lägger golvet alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.