Byggahus.se

Lacka ny parkett

1. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem
    Vi kommer troligtvis får vårt parkett golv i kök och vardagsrum omlagt pga att bottenplattan är så vågig att den ska flytspacklas om. Eftersom vi nästan bott ett år i huset och redan har massor av repor och jack i köksgolvet funderade vi på att lacka golvet med någon extra hård lack.

Jag undrar om det är någon som gjort det?
    Blev det bra?
    Vad för lack hade ni?
    Var det svårt?
    Fixar man det själv om man är händig? (vill ju inte ha "vågig" lack)

Parketten är Kärsh Cambridge Ek (Trivselhus standard).

2. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem

Re: Lacka ny parkett

Tänk på att ni förkortar livslängen genom att slipa det redan efter 1,5 år.

3. FlitigaLisa

FlitigaLisa

Medlem

Men jag ska inte slipa golvet, vi får ett nytt golv! ;)

4. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem

Jaha... Men är det inte sidenmatt lack på den? Blir det bra tror du? Känns som att lacken kommer att upplevas som blankare i och med att den blir djupare.

5. N
    Medlem · 542 inlägg

Nybyggare

Medlem

Talar man med Kährs om det här, vilket jag gjort så rekommenderar de att man alltid lackar deras golv när de läggs i kök och hall. Golvet är lackat men inte skarvarna, dessutom ger ett extra lager ett tåligare golv.

Jag fick en produkt och arbetsbeskrivning skickad via mail från Kährs när jag talade med dem.

Använd de produkter som de rekommenderar för de är beprövade tillsammans med deras golv. Sedan skall lacken läggas på flödigt med borste annars riskerar det bli flammigt.

6. FlitigaLisa

FlitigaLisa

Medlem

Har du kvar det mailet?

7. jarlh
    Medlem · 1 333 inlägg

jarlh

Medlem

Jag såg vad Kährs skrev i broschyren. Men då jag pratade med golvfirman som levererade vårt golv (från Kährs), så tyckte golvläggaren att det var helt överflödigt att lacka ett nytt golv. Han påpekade t.o.m att han inte ens gjorde sådant hemma hos sig, trots att det vore gratis för honom.

Sedan är det en annan grej att de sidenmatta golv som Kährs nuförtiden verkar ha som standard är inte alls lika sköna att gå på som blanklackade (eller vad det nu heter). Jag har samma golv i två olika årsmodeller i rummen bredvid varandra, och när man går mellan rummen så märks det tydligt hur mycket skönare det blanklackade golvet är. Det sidenmatta känns nästan som att det alltid är dammigt/sandigt.

8. godis
    Medlem · 47 inlägg

godis

Medlem

Vi har precis lagt 15 mm parkett i köket och jag frågade återförsäljaren vilken lack som använts så jag kunde "säkerhetslacka" speciellt längs köksbänkarna.
    Då sa han att 25-årsgarantin inte gäller om jag drar på egen lack, som sedan eventuellt spricker! Han tyckte absolut att jag skulle vänta några år med det - golven är gjorda för att hålla vid normalt slitage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.