Byggahus.se

Slipa trappsteg?

1. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg
    Hej

Någon som har slipat en trappa med en kantslipmaskin?
    Har planer på att slipa vår trappa som tidigare var täckt med masonit och plastmatta.
    Virket är endast sågat så det är lite för grovt.

Frågan är då om det funkar att hyra en "riktig" kantslipmaskin för ändamålet?

2. M
    Medlem · 17 inlägg

Micke_P

Medlem

Re: Slipa trappsteg?

Jag testade att göra detta och det funkar väl bra bitvis. Pga kantlipens form så får du dock hålla den på frihand vissa delar och då är det stor risk för att det inte blir så snyggt. :'(

Tänker själv hyra en bandslip för att ordan till finischen på trappen då det inte blev bra med kantslipen! ;)

3. M
    Medlem · 17 inlägg

Micke_P

Medlem

Är bandslip den bästa maskinen? Synpunkter någon?

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 055 inlägg

Immobil

Medlem

Bandslipen i kombination med en slipmus är säkert inte fel. Har dock hört att vissa använder sig av en lackfräs, eftersom den är smidigare att komma åt med:

Går även att hyra. ;)

5. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Jag använde en bra excenterslip, slipmus, värmepistol och färgskrapa.

Excenterslipen var mycket bra. Slipmusen gick att komma åt med i hörnor men den tar inte ens i närheten av vad excenterslipen gör vilket gör att jobbet tar lång tid. Färgskrapan var guld värd! Satsa på en bra färgskrapa med flera extrablad. Värmepistolen var bra för vissa småställen. Jag använde alla dessa verktyg och det räckte gott. Jag har även en bandslip men jag kännde inte att behovet fanns att använda den.

Resultatet av min slipning, målning och lackning av trappan ser du här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1107713279

6. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Jag har provat med excenterslip, en Bosch-maskin för 1000-lappen. Den har gett bäst resultat hittills men den är inte tillräckligt grov, eller snarare, det finns inte tillräckligt grovt slippapper.

Trappstegen är alltså 40mm tjocka och endast sågade, för så där 100 år sen, så jag måste få bort ett par millimeter så det blir en finare yta.

7. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem

Med en bandslip är det inga problem att avverka 2-3 mm. Problemet är att få det plant. En bandslip gräver gärna ner sig.
    Men om du är försiktig så kan det vara en bra idé.

Jag har slipat ner en gammal träbåt på ett par dagar med bandslip. Men för att få det jämnt och snyggt var jag tvungen att slipa med långkloss efteråt.

Lycka till!

8. C
    Medlem · 40 inlägg

callebergh

Medlem

Det går inte att demontera trappstegen och köra dem i en planhyvel?
    Bandslipen är som sagt lite svår.
    Prova att slipa på ett dummytrappsteg innan du ger dig på trappen så märker du om det är nåt för dig.
    Har själv slipat skåp till garaget som sedan lackades med högblank färg (orange ;D) och man måste verkligen vara lätt på handen för att bandslipen inte ska gräva ner sig.

/Mattias

9. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Tyvärr så sitter stegen ett par cm in i varje vagnsstycke så det är torsk att försöka ta bort dem i ett stycke... :-[

10. M
    Medlem · 17 inlägg

Micke_P

Medlem

Jag har slipat av trappen med en bandslip och en hörnslip i helgen, gick bra, men försök inte tjuva och slipa kanterna mot träriktningen för att spara tid, använd hörnslipen där i stället så slipper du få fula märken.

Lätt på handen och ovala rörelser så var det inte några problem. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.