J
jessica: Man kan ju snåla på dom rummen man inte tänker använda så mycket i så fall..Jag skulle lägga klinkers i tvättstugan och ska det ligga i dressingrummet också så skulle jag välja ett som passar i hop med stilen i dressingrummet. Du kan inte dela av med klinkers i tvättdelen och trägolv i dressingrummet?
1 svar · 1,7k läst
krillek
krillek: [citat] Det är mycket svårt att få bort alla fogreseter på oglaserade plattor. Mycket mindre jobb att syra av det sista.
4 svar · 10,1k läst
A
AndersG: Är det ett befintligt hus eller nybygge?
4 svar · 3,1k läst
S
sirbo: enligt kährs i första hand lumppapp http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=9488&contentid=9460
5 svar · 6,5k läst
K
Krumeluren: Hej! Någon som vet något om kvaliteten på Gapros massiva trägolv jämfört med tex Siljan, DalaFloda och Moelven? K-rauta säljer Gapro furugolv 25x158mm för ca 150:-/m2 vilket låter som mycket bra pris jämfört med de andra alternativen. mvh /Håkan
0 svar · 3,9k läst
P
Postman: Bubblan är inte mitt på golvet, men samtidigt inte ute i kanten. Vi hade en likadan bubbla förra året vid den här tiden, men då tog vi in ett element å ställde där. Då försvann bubblan direkt. Vi gjorde samma sak nu, men det verkar vara för sent. Spänningen i golvet verkar ha försvunnit, men formen på golvet är kvar. Kan golvet påverkas av vädret? Vi har spekulerat i vilka andra
2 svar · 2,9k läst
T
tobben_74: Hej på er. Önskar lite synpunkter på en golvlösning för vårt blivande kök/matplats (ca 32 m2). Tänkt ytbel; hälten 22mm massiv ek (160mm breda tiljor), hälften linoliummatta av ngt slag. Mellanbjälklaget är av betong (betongvalv) och idagsläget ligger det furugolv 32mm på bondsågade 100x50 uppallat på betongvalvet. Ingen isolering mellan valv och massiv furu. Kåken är från -42,
0 svar · 2,1k läst
R
Raggarn: har själv aldrig laggt golv från dom ,men sett många nöjda här på forumet. bor inte långt därifrån och har hört att det är riktig kvalitet iaf!
1 svar · 5,7k läst
R
Raggarn: Har själv aldrig laggt dalafloda-golv,men har hört att det är kvalite. är lastbilschaufför och kör en del kolvpaket därifrån,och dom riktigt dyra golven är visst inte att leka med
1 svar · 4,7k läst
P
peterand: I princip ja men det framgår av monteringsanvisningen till fixet
1 svar · 2,3k läst
R
remus: Tack för tipset!
2 svar · 3,5k läst
R
2 svar · 3,5k läst
N
Nallis: Tittade inne på tarkett och där var bitar i plast.=) Men nä det får bli en hel isf
1 svar · 2,8k läst
J
jessica: Vi hade grangolv och vi slipade bara golven och sen lackade vi dom med båtlack(tror jag det var)
2 svar · 4,0k läst
M
mabraham: :question Kährs Granada mattlackat för 330:-/m2 eller Tarkett Salsa Natur mattlackat för 310:-/m2? Jag ska bara lägga 40m2 så priset är egentligen inte så avgärande. Någon som har erfarenhet av dessa golv?
0 svar · 4,6k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8 Sammanfattningsvis: Det finns hålsågar som ska funka både på KGC Verktyg och Kakelbolaget (och förstås på andra ställen också!).
1 svar · 2,5k läst
A
annanasen: jag har både trä- och klinkerlaminat, och måste säga att jag upplever klinker laminatet mycket mindre klapprigt och "kallt". det klinker laminat jag har (alloc commercial tile) har en yta med lite struktur i samt nedfrästa foga och upplevs inte så "foto-aktigt" som trälaminatet... men det är väl en smaksak...
15 svar · 8,9k läst
B
Bigfoot: Vi lade in Tundra i ett rum i våras. Jag tycker att fogarna börjar se lite svällda ut och då har det ändå inte varit mer utsatt för fukt än några försiktiga våttorkningar. Så att lägga det i kök eller vardagsrum är nog ingen hit. (Hur pass bra click guard o dyl. funkar vet jag inte.) I övrigt verkar det tåligt tycker jag.
5 svar · 2,3k läst
P
PeterPlyss: Jag läste på Casco's hemsida om ett lim som ska reducera steljud med upp till 9db: http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Parkett%20Elastic%203476.pdf Det finns säkert fler alternativ men det var detta jag hittade nu. Jag läste dessutom på Tarketts sida att Parkett och Laminat snarare ökar stegljuden. Textil/plast matta eller Linolium är tydligen att föredra.
7 svar · 31,4k läst
J
Jonasc: Skrapa med kofot går kanonbra! ...fast tid tar det. Har man oandrasidan lite fart blir det som ett träningspass, eller två... :)
4 svar · 11,0k läst
N
niklas69: Jag skall lägga in klinkergolv med vattenburen golvvärme Ø20mm slang i kök och hall (ca 25+21m2) Huset är från 1967 har golv uppbyggt av 2"x4" reglar med isolering mellan på betongplatta med spontat virke och "masonit" + korkgolv ovanpå. Har funderat på några olika uppbyggnader på det nya golvet och jag undrar vad ni har för synpunkter på de olika lösningarna? 1) Ta bort allt
0 svar · 4,4k läst
C
Carl_Sthlm: Titta gärna på mina tidigare trådar om denna renovering: Kök: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0 Planlösning: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5
1 svar · 4,5k läst
O
orera: Jag tittar på Tarketts plastgolv Roma och på Forbo Marmoleum, rutigt i grått/vitt. Ingenstans hittar jag priser och eftersom jag är otålig och inte vill vänta till imorgon undrar jag nu om någon här har en aning om kvadratmeterpris på resp. golv?
0 svar · 2,8k läst
T
tafkap: Vi har en källartrappa som är i betong. Då vi kommer att använda delar av källaren inte bara som källare skulle vi vilja klä in trappan med något. Jag behöver tips och idéer. Trappan är inte speciellt lång men svänger ganska kraftigt. Jag har själv varit inne på att lägga en sådan där plastmatta med "knoppar" (var får man tag i sådan) men tror att den kommer i rutor vilket
0 svar · 2,1k läst
M
Martin_Blomberg: Antingen bygger du upp golvet med reglar (och kilar upp det så att det blir jämnt) för att sedan lägga golvgips eller spånskivor coh sen ovanpå det parketten. Fördelar: Du slipper hålla på med slipning och allt Jä¤%& slipdamm som hamnar överallt i huset samt allt kladd med flytspacklet sen. Personligen tycker jag att det är lättare att få det tillräckligt plant på detta sätt
2 svar · 3,7k läst
S
Snickarnisse: Tjena! Det golvet river du lätt av med en golvslip som man lätt kan hyra på t.ex. Färgtema. De ger dig även lite tipps om hur du skall utföra slipningen. Vad golvet är behandlat med är svårt att säga. Det kan vara gammal lack. Om du har otur är det fernissa som kan vara lite besvärligare att slipa bort. Det ser du rätt fort om slippappret bäckar igen. Mvh Nisse
2 svar · 2,8k läst
·
M
Martin_Blomberg: Ja det finns Click Guard som är en färglös geggamoja som man lägger i klickfogarna på laminatet. När man pressar ihop fogarna (klickar ihop dem), så pressas överflödig massa ut på ovansidan. Efter ett tag har den stelnat och då är det bara att riva bort överskottsmassan. Blir perfekt tätning och inget syns. Jag köpte en tub på Byggmax för 49 kr. Det står att den skall hålla
1 svar · 8,3k läst
J
JonasHolm: Hur tjocka var plattorna. Är orolig för att 4-5mm är för tunnt. /Jonas
2 svar · 3,4k läst
G
gaia: [citat] jag skulle inte tveka en sekund att välja plastmatta i ditt fall :). Tålig, tätt och lättstädat :). Om det blir snyggt eller fullt beror ju på vilken mönster du väljer .... kolla vad som finns på marknaden idag ;). hoppas du hittar något som passar. gaia
4 svar · 4,6k läst
N
Nallis: [citat] Tack så hemskt mycket för ditt svar=)
2 svar · 3,1k läst
B
betula: För att undvika expansionsskarvar kan man limma golvet till underlaget med ett flexibelt parkettlim. Dyrt men så gör man om man absolut inte vill ha skarvar hela tiden i stora lokaler.
5 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.