Golv
AK76: En plastmatta vars millimeterlager av lim omöjligen gick bort, skrapades enkelt bort efter att ha blivit indränkt i kemiskt ren bensin. Furutrappan den satt på klarade sig helt opåverkad. En liter gick åt, inköpt i lokala färgbutiken för ett par tior eller så.
Martin_Blomberg: Fuktspärrmatta hittar du på byggvaruhus. Finns olika typer, fråga på byggvaruhuset vilken som passar till ditt användingsområde. Du måste läsa bruksanvisningen som kom med golvet för att avgöra om tillverkaren avråder från foam eller inte med tanke på att det redan finns en mjuk matta på undersidan. Glöm inte ClickGuard (speciellt där det finns risk för vattensprut från
patflat: Tack för svaret Jocke. Jag gör nog som du säger, jag inbillar mig att det kommer bli bra då. Tänkte börja med detta i helgen. Får se hur jag gör med värmeslingor, har inte bestämt mig ännu. \\ Patrik
johan77: Missade att ta bort överskottsoljan? Prova att gnida med en scotch brite (gröna sidan) och varmvatten och ser om det hjälper. Jag gjorde så en gång på en bordsskiva och fick bort en del olja på det sättet.
AssarG: Skall lägga klinker i hallen och vill undrar om det är någon som har erfarenheter av värmefolie (golvvärme)?? Hur fungerar det med att sätta klinker rakt på folien? Hur löser man snyggast kablarna från folien, spårar man ur även för kablarna som skall till transformatorn? Detta alternativ verkar bra då jag inte vill att konstruktionen med golvgips och klinker skall bygga för mycket
psamuels: Pinebar, Kolla in Samsonite källartråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9 På bild 9 kan man se hur han har lagt sina elrör i golvet, (det är alltid en bra ide att ha bilder på el och värmeslang förläggning).
ossie_k: Jag kan tänka mej att skarvarna pricker spricker när man slår för hårt när man monterar golvet.
Fasting65: Man hugger ur staven med ett vasst stämjärn. Är det ett parkettgolv med lösa stavar så går det hyfsat enkelt. De är skråspikade utmed ena långsidan och eventuellt ena kortsidan. Börja hugga mitt i staven och jobba dej utåt. Lösa stavar eller material köper du av en parkettläggare. Du får såga bort noten på den nya staven och så limmar du fast den med parkettlim. Sen får du
Hermes: Ett klinkergolv med 20 C är ju lika varmt som ett parkettgolv med 20 C, men folk i allmänhet är väl ca 36-37 C och givet att klinker leder (bort) värme bättre så känns det väl svalare i fötterna, men framför allt är det hårdare, såväl för benen, som för glas, barn som snubblar mm, och så kan du ha en stegdämpande foam under - bra för akustiken med. Lägg en parkett, olja, och
peterand: Den största anledningen till att ditt bef undergolv knarrar är förmodligen att brädgolvet inte är plant och det löser du inte genom att lägga på fler lager, tyvärr. Vill du ha ett bra, permanent, resultat så riv det gamla, avjämna och lägg nytt.
peterand: Tänk på att det inte i första hand fukten som är problem (om du inte skall ha tätskikt) utan krympningen, jag betong krymper när det bränner men det gör inte klinkern, är det små ytor blir det sällan problem då fixen kan ta en del men går man över 3-4 meter blir även en liten procentuell krympning många millimetrar
jessica: Det golv man själv har är oftast det bästa ;D det finns alltså olika åsikter om alla golv.Själv så kör jag Kährs och har inte varit intresserad att kolla på andra golv överhuvudtaget.. Lycka till i ditt val! :)
Englund: Jag skakar liv i denna tråden igen... för att se om någon har ett bra svar på hur man kan slipa/renovera fönserbänkar i kalksten. mvh, e
Martin_Blomberg: Det finns primers som man kan stryka ut på limrester om dessa rester sitter hårt. Men om jag förstod det rätt så har du ett spånskivegolv och då skulle jag ha föredra att bygga upp ett nytt och jämnt undergolv av reglar och nya spånskivor (alternativt om det går att återanvända de gamla). Jag personligen tycker det är lättare att få till ett golv plant med träreglar och
Nallis: [citat] Va bra Snäckan, låter skönt=) Vi har bestämt oss nu. Vi lägger det själv. /Nallis
JohanKson: Hej! Jag håller på att projektera ett litet relaxrum i källaren (ca 18 kvm) och behöver lite åsikter från er vise. Funderar på att lägga el-slingor enbart för komfortvärme. Hade hoppats på att inte behöva bila bort och isolera om under. /Johan
Templer: Använd stenskiva för att slipa så att skillnaden blir försumbart. Om du har en vinkelslip så är det bara att köpa en st stenslipskiva. Alternativt, om de området är liten < 40 cm så kan du väl använda dig av en hugmejsel lycka till
peterand: Normalt skall parketten bort men du kan sätta reglarna på parketten OM du borrar ex 20mm's hål och lägger distansringar/brickor som når över parketten. På detta viset kan du skruva fast reglarna utan att klämma fast parketten. Om man senare vill återställa golvet är det bara att byta de slitstavar man borrat i (finns att köpa lösa hos en välsorterad golvfirma) och sedan slipa om
Dantotsu: Hej! Du behöver inte ta bort plastmattan. (såvida den inte ligger dåligt eller bara är tejpad, då kan du lika gärna ta bort den. Men är den riktigt limmad, låt den sitta! Under parketten lägger du grålumppapp. PS. glöm inte de ventilerade fotlisterna, eller hur du nu ventilerar platonmattan. Lycka til!
ornet: 6 år!!!! Oh shit :o Fogmassa. Jäkla bra material igentligen :)
ByggPutte: Sitter fixet och Du inte behöver gå längre ner kan Du lämna kvar den. Och jämna ut för nytt klinker. Annars är det liten bilmaskin som gäller. Mvh Putte
Templer: Tack för info, har läst trådarna, men tyvärr så är detta från 2003. mycket har hänt sedan dess. Dagens pris på floore är annorlunda. Lpm för 16 mm rör kostade mig 16.25 SEK. köpte 220 lpm. Sedan köpte jag Shunt och en värmefördelare för fyra slingor. Observera att värmefördelare ingår, kulventiler, flödesmätare, etc. bifogar offerten för info. Den enheten måste jag
Overlander: Precis, jag vill inte hacka upp för mycket, eller i alla fall försöka hitta en lösning som funkar bra med de intillliggande rummen. Hallen är dock 2,2x5 med kök och tvättstuga på kortsidorna. Det ger 5 meter emellan, så det är nästan viktigare att det funkar bra med golvet i vardagsrummet. Till saken hör även att jag inte är särskilt nöjd med mattan på köksgolvet. Mattan ser
NiclasR: Hej, Vi ska inom de närmsta veckorna riva en innervägg för att göra vår hall större för senare montage av trappa till ovanvåning. Nu har vi ett litet dilemma: Idag har vi diagonal lagd klinkers i hallen med el-golvvärme under (ligger i fixet). När vi nu får en större hall vill vi så klart ha klinker i hela hallen och av samma sort :) Kan man och i så fall hur får man upp de
Hemmakatten: Tack för svar! :) Jo, har läst om dessa golv. Dock så är jag lite skeptiskt lagd och har dessvärre (inte ännu i alla fall) fullt förtroende för denna metod. Har idag ringt lite återförsäljare i Stockholmsområdet och det bästa priset hittills är 405:-per kvm. Vi skall ha 90 kvm och jag tycker detta pris är i högsta laget. Så min följdfråga är om golvet (Mörks Skog/Rappgo
Tigervilja: Hej, Vi skall lägga dansgolv i en gammal lada och behöver hitta material som är stötdämpande. Vi har siktet instält på hårt gummi 2-3 cm tjockt. Denna typ av gummi används ju ibland vid hamnar o bryggor och har uppenbarligen en lång livslängd. Dessutom ger den efter lite lagom utan att ge alltför stor svikt. Vet någon var vi kan finna denna typ av gummi? Eller har kanske någon ett