P
peterand: En stadig kniv typ Stanley med yrkesblad som man byter ofta, köp några blad av en golvläggare/firma. Sen skall man tänka på att det är inte kniven som skär rakt... ;) Ett tips när du skär linoleumplattor är att man gör ett snitt från ovansida, sedan viker/bryter man plattan och skär från undersidan
1 svar · 8,0k läst
Kemi
Kemi: Alloc Orginal Oljad Ek 3-stav är absolut inte hal ! Har sattit det i trappan. Känns inte ens som att det är laminat, matt och strävt som riktig ek. Fruktansvärt nöjd, kommer att lägga det i vardagsrummet också när det blir dags att byta ishockeylaminatet där. ;D Mvh Tobbe
10 svar · 13,1k läst
E
ElinF: Stort tack Johan för snabbt svar!   :) /Elin
2 svar · 6,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Själv har jag gjort allt innan golvslipning de flesta gånger och tycker inte det har dammat så mycke att det inte gått att städa bort med en vanlig städning. Största problemet med detta har varit att på något ställe hade slipmaskinen varit på golvlisten lite hårt och slagit märke i den nymålade listen. Men detta gick ju lätt att fixa med lite bättring.
3 svar · 5,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Blöt handduk och strykjärn funkar utmärkt. Har praktiserat detta på köksbänkskivan med stor framgång. Ytan blir lite uppruggad av detta så du behöver antagligen slipa lite lätt och få på lite lack på detta ställe.
3 svar · 2,7k läst
Daydreamer
Daydreamer: Brinntid för nylagd betonggolv...... -ca 3mån
1 svar · 4,2k läst
MathiasS
MathiasS: Hur blev det med dessa polska fiskbensläggare egentligen? Fanns det någon att ringa och hur blev slutresultatet? Nu har jag 15kvm som skall fixas till omgående så det vore intressant att höra hur det gick.
20 svar · 8,7k läst
R
Rkn: Tackar! :) :)
4 svar · 3,1k läst
R
4 svar · 3,1k läst
morsan
morsan: http://www.armstrong.se/home/se/se/ ;)
1 svar · 3,2k läst
nattugglan11
nattugglan11: Tack för svar! Jag kanske skulle ha sagt vad som fanns under andra golv? ...det är betong/puts-golv i alla andra rum, därför tror jag det är betong även under parketten, trodde bara inte man la golv på detta sätt, alltså limma golvet på betongen, men det verkar så. Trösklarna tog jag bort o man kan tyckas se att det är betong intill trägolvet och gissningsvis under också, det är
5 svar · 4,0k läst
T
tridde_69: [citat] Jag fick ge 250kr kvadraten men det var med kompisrabatt. Tror butikspriserna ligger runt 300 annars.
8 svar · 8,9k läst
P
peterand: Det är smidigt, riv allt trä, spackla/stocka av betongen så den blir plan (viktigt!), lägg en åldersbeständig byggplast 0,2mm, sedan bygger du upp med önskad tjocklek frigolit varav det översta skall ha klass S150
3 svar · 7,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Golven upplevs som varmare om de inte är lackade. Trä leder inte temperaturer. Vi slipade och använde golvsåpa, vi är jättenöjda. Dock är det ömtåligt, men det är alla golv om man inte har laminat 8-)
2 svar · 3,4k läst
H
hireliath: Tackar!
2 svar · 4,5k läst
H
2 svar · 4,5k läst
P
Anonymiserad 23608: Håll sågen upp-och-ned alt. rita på baksidan och såg med framsidan nedåt. Det finns även blad med tandningen vänd nedåt.
5 svar · 14,5k läst
L
larssonjoa: Ok, blir till att riva upp fiskbensparketten då. Brukar det vara spikat i undergolvet? Hur lång till tid tar riva upp 25m2? Jag har tänkt att lägga 22mm golvspån på den gamla plankgolvet. Vilket håll ska jag lägga golvspånet? Med eller tvärs plankorna. Plankorna ligger över bjälklaget. /Joakim
3 svar · 4,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Forbo har ljust ljusgråa linoleumplattor som är helt homogent infärgade. Mot svart ser dessa garanterat vita ut, de också!
2 svar · 4,7k läst
G
gaia: Junckers har massivt ekgolvplanka ... gaia
1 svar · 3,9k läst
C
Carla: Ok tack för tipsen, att fibrerna var så vassa hade jag ingen aning om, kanske därför den är så slitstark. /Carla
2 svar · 5,1k läst
D
Dantotsu: Tänk på att montera en ventilerad sockel och inte en vanlig. Annars skall det allt fungera.
1 svar · 2,8k läst
K
Kasch: OK tack, då inväntar jag nog födelsedagsfirandet innan golvvärmen körs på. Kollade upp fogtillverkarens webbplats (Maxit) och de uppgav minst 28 dagar plus låg temp i början med sakta höjning. Skönt att det finns radiatorer i den gamla delen av huset...
3 svar · 4,5k läst
L
Anonymiserad 23608: Nej, det behövs ingen golvgips under laminat/ parkett (under klinker endast på träbjälklag). Däremot en åldersbeständig plast och ovanpå den någon form av stegljudsdämpare, typ airolen eller lumppapp. Eventuellt måste plattan spacklas innan golvläggning om den är ojämn.
1 svar · 2,0k läst
F
Anonymiserad 23608: En gång i tiden lade jag in en massa laminatgolv i lokalerna hos en städfirma. När allt var klart gick dom lös på golvet med den jättstora polishflaskan, vilket resulterade i att det jag hade slitit med nu såg ut som en kladdig, fläskblank plastmatta. Surt.
3 svar · 14,7k läst
Snailman
Snailman: Efter att ha varit på en visning på ett Karlssonhus, så tycker jag nog det är ok med glipor mellan brädorna (De hade itället sprickor mitt i brädorna ungefär var 5:e bräda, meterlånga sprickor, flera mm breda...) Det var golvvärme, vet inte om de kört med för hög värme i början.
13 svar · 8,9k läst
·
D
Dantotsu: Det finns fler typer av golvspackel, inte enbart flytspackel. (avjämningsmassa) Kolla följande fabrikat: Cacso Finja Uzin Ardex Kiilto Maxit mfl. Det finns rätt många... Det finns spackel (byggspackel) som du kan bygga från någon mm upp till 25-30mm. Det finns även snabbspackel.
3 svar · 7,9k läst
U
UncleRemus: Här är en bild på eländet, tror du det går att slipa bort?
2 svar · 6,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Har du tänkt på att du i detta läget ovillkorligen kommer att tvingas skruva/spika i spånten precis där golvvärmerören ligger? Golvplankorna har ju absolut placering med utgångspunkt från startbrädan. Ett trick är att tex, komplettera 180-bredden med några 135 eller 155 breda, så att man kan förskjuta skarven mellan två brädor när skruven/spiken hamnar rakt i
5 svar · 3,3k läst
K
Kruger: Tack Mathias! Det var det jag ville höra...
2 svar · 4,8k läst
freott
freott: Vi bor också på 2:a vån så det var ju bra :) Hade tänkt att vi skulle ta bort elementet i badrummet och använda den kopplngen till golvvärmen där. Är ju glad om jag slipper, mycket extra arbete, man får helt enkelt stå ut med ett element i badrummet. Det var ju positivt detta, det blir ju både billigare och mindre arbete!!
3 svar · 2,2k läst
T
therre: [citat] Tack Martin! Det tåls att tänka på! :) Nu gäller det bara att åka till stugan o måtta lite då så man kan beställa golvet!
15 svar · 10,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.