Golv
krillek: Testa klinker-rent (från t ex Höganäs). Det tar effektivt bort fogrester på plattorna!
alfpersson: Isola (Platon) rekommenderar följande (http://www.isola.se/pdf/Golvbroschyr konsument.pdf): 1. Parkett eller laminerad golvskiva 2. Platon Komfortskiva 3. System Platon Golv 4. Platon Ventitex (för att förhindra klapperljud) 5. Betongplatta En fråga: är det skillnader på cellplast m a p förmåga att isolera? Vilken är mest effektiv (vilket skulle innebära att man kan använda en tunn
Daniel_179: Har vid renoveringen tagit bort alla gamla golv och kommit ner till undergolvet som jag tänkte fixa till och använda. Det består mestadels av plank men även av ett område med bara betong med grov yta. Hur kan man behandla det för att få det snyggt? Jag antar att det behöver slätas ut och dessutom få någon yta genom lackning eller?
SATI: Hej! Gå in på www. golvbranschen.se och läs deras folder som handlar om trägolv och golvvärme (ligger på första sidan). Vi har lagt parkettgolv och som jag har förstått det så ska det fungera om man inte lägger en massa stora tjocka mattor på det. Vi har valt ett parkettgolv som är 1-stavigt som vi har vaxat, detta för att få golven att se lite matta och inte så nya ut. Vi har
Yalla: Tack för tipset Olle. Det rustika golvet var klick och det "vanliga" hade limspont. Vi lutar åt det, tyckte att det var riktigt fint. Har du själv Teka-golv, eller har du jobbat med det? Vi har hittills aldrig ens hört talas om det förrän vi fick syn på det hos Fresks. Verkar inte vara många andra som känner till det heller. Jag hittade en försäljare i Skåne som säljer det för
JonasI: Vi skall lägga in nytt trägolv i några rum som har plastmatta. Det är vattenburen golvvärme i hela huset, måste man ta bort plastmattan innan man lägger nytt golv?
peterand: Generellt tål klinker (av god kvalite) "obegränsat" med belastning OM de är monterade på rätt sätt på rätt underlag. Det absolut viktigaste är att man får fix under HELA plattan samt givetvis att undergolvet i sig håller
ByggPutte: Jag skulle använda lump-papp istället för foamen den är nog mer luftig. Ingen risk för dubbla tätskikt. Heltäcknings mattan är för mjuk och skitig för att ha kvar under ett laminat golv. Ut med den. Mvh Putte
¤ akila ¤: Ysch för laminat! Kallt (utan golvvärme) och slamrigt :( Min personliga åsikt är helt klart att ta vara på trägolven. Har precis rivit ut heltäckningsmattor till fördel för trä. Nu i veckan har dom blivit slipade, rensat springorna (ett jä* slit!), vitlutat och vitoljat. Kanonfina :D Väljer du detta sätt så rensa springorna innan slipningen. Det blir lätt nya repor av verktyget
kilroy: Perfekt. Kommer nog att lägga ca 5 cm för att få plats med armeringsnät, distanser och kabel. Behöver 29 säckar ~ 3000 kr
Anders_Roslagen: Har ett vitpigmenterat oljat golv och visst finns det för och nackdelar med det. Fördelar: +Just ek blir ju fruktansvärt snyggt när man får in den lite dova vita nyansen... +Enstavs vitoljad ek är ju snäppet snyggare än två och trestaven. Och dyrare. +Underhållets svårighetsgrad. Om man ser på arbetsmomentet, enkelt underhåll med oljat golv (men krävande) jämfört med lackat.
Wester: En kille i vänersborg gjorde dem åt mig. 160 kr kvm betalde jag. De var tokade till runt 12% sedan låg de inne lite olika i de olika rummen men mellan 1 och 3 veckor. Vet inte vad fukthalten var mer exakt tyvärr.
Olle_Lson: Känslan med ett massivt golv skruvat i underlaget är överlägsen plank med fasade kanter suns inte springorna så bra vanlig parkett har sipyta på 3-3.6 mm massiv 20 mm har slipyta på ca 10 mm 15 mm=6 mm dom som jag lagt in
fremag: Jag svarar väl själv på min fråga :) Flytspackelkillen som kom idag sa att det var vanliga krympsprickor och inget att oroa sig över.
yonna: [citat] Jag har lutat och såpat grangolv i övervåningen jämte trapp upp. Nu har jag inte bott här mer än ett halvår men med den korta erfarenhet jag har : Golvet skall inte såpas alltför ofta och inte med för mycket såpa i vattnet då såpan lätt ger golvet en gulaktig ton. Jag trodde i min enfald att såpan skulle skydda men nu har jag den senaste månaden endast våttorkat med
Tornhill: Vad är det för typ av hus? Nytt? Gammalt? Vi bor i ett gammalt hus och har cc avstånd 120cm på både ovan och undervåningen. Kolla först som någon sade att takstolarna orkar med. Om vi förutsätter att detta är ok, så behövs det inte så kraftiga saker som vissa tror. Vi har 32mm furuplank, som inte sviktar märkbart för mig (ca 100kg). Dock är det gammalt tätvuxet virke. All svikt
TN: Du bygger upp det som en modern platta på mark, dvs makadam, isolering, betong sök på forumet det finns massor av trådar om detta. Plattan brukar man göra 10cm tjock, men det finns varianter på detta också
Bigfoot: Jag ska lägga laminatgolv ovanpå befintligt parkettgolv i ett rum som är 4,7*7,6 m. Parkettgolvet delar sig i en springa på mitten, just nu är den obefintlig men i våras var den åtminstone 5 mm bred. Finns det någon risk att laminatfogen "hoppar isär" där? När förhållandena är sådana att parkett och laminat drar ihop sig så kommer dom väl att sträva åt olika håll där eftersom
Buuzzz: :'( Vill verkligen ha detta golv. Tråkigt med klinker/laminat, men det är väl "straffet" för att man skaffade hund. Man borde kanske inför "hundfri zon" för att kunna lägga in golvet 8-) Eller finns det Birkenstock till vovvar [smiley=evil.gif]
jbass: Tänkte höra om någon har tips om var jag köper Kährs 15mm parkett till bra pris (Monte Carlo ek naturolja) i Stockholmstrakten?
pillan71: [citat] Trappstegen har plastmatta med träimitation. Resten, spalje och räcken, är furu. Här finns lite bilder på allrummet. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40098 Jag gillar inte att det är så gulaktigt, och eftersom det är ek i vardagsrummet hade det varit snyggast överallt, utom där det behövs klinker.
swecul: Jo nu är det så att jag inte kan få tag på samma matta orginal... :'( den finns inte längre... så det är spackel eller om man kan limma fast de trasig kanterna... att limma känns ju dock som att det kommer bli väldigt fult.... :P
saturnus: Jag tror också att det kommer att svikta, något förargligt när allt är klart. Varför inte använda 28mm spontad golvbräda. 2 i bredd kan ge samma avstånd för golvvärmen. Snåla inte med skruv/spik, 2 i varje bräda/regel. Om du använder spik, så kör med huggen spik, eller ännu bättre kamspik. Kanske även idè att lägga en remsa lumppapp på varje regel, för att eliminera det
Agrik: Tror att du missuppfattade mig, svackan på golvet är där bara när man går på det området, dvs jag kan inte spackla där. Tyvärr att ta bort all sand gör jag inte, bor längst upp på fjärde våningen utan hiss. Jag tänker såga ut en del av golvet o lägga något tunnare på den delen o sen kalla på en "flytspacklare", fick ett pris på 7000:- ink material o jobb tack
ByggPutte: Inte om Du kortlar i mellan golv planken i ändarna och på mitten. Mvh Putte
Olle_Lson: Personligen skulle jag använda massiv tilja 15 mm färdigt oljad ask eller ek för att det är så jla snyggt ca 550 kr/ m2
Macke202: Själva monteringen av golvet borde man kunna göra själv utan några större problem. Där är dock ett visst plåtarbete vid tilluften till luftspalten för att luften ska fördelas jämnt över plattan. Nivell vill själva ställa in fläkten och de kontrollerar eventuellt läckage osv, detta för att man ska få deras garanti.
mabraham: Forbo 14-mm mattlackad ekparkett för 298:-/kvm är det prisvärt?