Byggahus.se

Tåligaste golvet??

1. N
    Medlem · 602 inlägg

Nallis

Medlem
    Hej

Vi ska lägga nytt golv i hall, kök och allrum. Funderade på vinylmatta då det verkar tåligt och ej har skarvar. Men några säger ska ni lägga plastmatta, typ va fult.

Tänkte därför höra om det finns något annat jättetåligt golv? Vill helst inte ha klinker för vi vill ej ha golvärme och det måste man väl ha under? Sen känns det så hårt!?

Vad jag menar att det tåliga golvet ska klara är: Vi har sex hundar för tillfället och fler kommer så småningom, vi har kennel. Visserligen en pytteras så klor och repor är ej problemet. Eftersom vi har valpar så blir det en del kiss på golvet, så det måste vara tåligt mot sådant. Inte att det kan rinna i skarvar och lukta. Därför vi funderade på plastmatta. Det trista med det är att mattläggare verkar kosta rejält mycket pengar så tänkte att det kanske finns tåliga golv man kan lägga själv.

Nån som har tips?? Tas tacksamt emot.

2. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Re: Tåligaste golvet??

Linoleum är min personliga favorit. Ser mycket livfullare ut än plasmattor. Vi har lagt plattor i kök och hall, och det är kanske inte helt pissäkert, men lägger man matta svetsas ju alla skarvar. Jag tycker inte mattläggare är säskilt dyra. Det går fort att lägga matta, så själva läggningen kostar inte mycket. Oftast behöver väl golvet spacklas och det kostar förstås en slant, men matta är väl fortfarande det billigaste alternativet, undantaget de billigaste laminatgolven.

3. N
    Medlem · 602 inlägg

Nallis

Medlem

vad menas med att golvet måste spacklas?
    Vad kostar linoleum?

Vad tror du en mattläggare kan ta då för att lägga plastmatta, hall, kök, allrum ca 50 kvm?Måste man göra nåt innan el lgger han bara direkt på den gamla?
    Hur tåliga är laminatgolv?

4. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Laminatgolv är väl troligen slitstarkare än en plasmatta, men är ju inte helt pissäkra, eftersom det är skarvar mellan skivorna. Jag tror väl inte att det är något problem om man ser till att torka upp efter sig/hundarna. När vi lade linoleumplattor i hall och kök, totalt 40 m2, tog mattläggaren 23000 för arbete och material. Plattorna kostade ca 10000, spacklingen 9000 och läggningen av plattorna 4000. Det ger väl en fingervisning av vad det kan kosta. Plastmatta är billigare, men jag har inte koll på priserna. Att lägga matta är ju också billigare. Det tar ganska mycket tid att limma plattor en och en. Spacklingskostnaden beror ju helt på förutsättningarna. I vårt fall var inte betongplatten helt jämn, vilket ledde till ganska mycket spacklingsjobb. Ta hem en mattläggare som får offerera, så slipper du gissa.

5. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

jag skulle inte tveka en sekund att välja plastmatta i ditt fall :). Tålig, tätt och lättstädat :).
    Om det blir snyggt eller fullt beror ju på vilken mönster du väljer .... kolla vad som finns på marknaden idag ;). hoppas du hittar något som passar.
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.