Byggahus.se

Måste man ha skarv i ekparkett?

1. J
    Medlem · 2 inlägg

Jonner

Medlem
    Jag har precis fått ett nytt 3-stavs ekparkett-golv inlagt, och golvläggaren lade en skarv mitt på golvet. Det är en öppen planlösning med ett avsmalnande område mellan vardagsrum och kök/hall, och det är där man skarvat och lagt en list (se bifogad planlösning).

Jag tycker inte det är snyggt, men enligt dem går det inte att lägga golvet utan skarv. Anledningen är att det är för långt från vägg till vägg och att det därför behövs en extra rörelsefog för golvets rörlighet. Det får mig att undra hur man gör i rum som är mycket större än detta (typ konferensrum).

Hur som helst har jag ingen erfarenhet i detta fall och vore tacksam för alla tips/erfaranheter.

2. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Re: Måste man ha skarv i ekparkett?

Jag tycker han gjorde rätt.
    Vardagsrummet är större än kök/hall
    och får därför större rörelse än kök/hallen.
    Om Du har ett större rum som inte är uppdelat som
    ditt så är det inga problem bara man följer
    läggnings anvisningarna.
    Stort rum stor rörelse fog mot väggarna.

Mvh Putte

3. J
    Medlem · 2 inlägg

Jonner

Medlem

Och om jag inte är nöjd med det svaret? Jag behöver ju litet motargument här ;)

4. F
    Medlem · 130 inlägg

FREDRIK_E

Medlem

Måste nog tyvärr göra dig besviken!!

Det kommer aldrig att funka, om du inte är beredd att leva med en springa (förmodligen 5-6 mm) mellan rummen som kommer att uppstå när luftfuktigheten sjunker!

Du kan eventuellt lägga golvet utan skarv om du kontinuerligt tillför fukt med någon typ av luftfuktare så den håller sig runt 50% konstant.

Det är defenitivt inte fackmannamässigt att lägga det golvet UTAN skarv.

5. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

t.ex butikslokaler på 200m2 har expansionsskarver efter x antal (enl tillv anvisng) detta gäller alla tillverkare, brukar vara med 6-15 m något om rummet är fyrkantigt.
    Så som du har när golvet går runt hörn mm så kommer du inte ifrån detta. dock så finns det mer eller mindre snygga expansionsskarvar.

6. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

För att undvika expansionsskarvar kan man limma golvet till underlaget med ett flexibelt parkettlim. Dyrt men så gör man om man absolut inte vill ha skarvar hela tiden i stora lokaler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.