M
Mikael_K: [citat] Ok, tack för tipset! I en affär tipsade de om att ta en tavellist (smal hylla, alltså) vända på den och sätta i krokar...
22 svar · 12,4k läst
·
N
Nallis: Tyvärr vet jag ännu inte skillnaden, men tror det stod vinyl matta på mattan vi tänkt. Där ligger redan plast matta och den ska ju bort. Men lägger man något under mattan?
0 svar · 3,3k läst
korsriddaren
korsriddaren: Bokstav, bokträet ger den rätta varma känslan, utan att för den delen vara för ljust eller för mörkt. Bok går ju litet grand åt det röda till. Harmonierar bra med de flesta färger och material. Lycka till med valet! :)
6 svar · 3,5k läst
Z
zplinter: Tarkett viva 8.5mm i valnöt vart hittar man det?? Någon som har köpt det till något rimligt pris och vart isåfall. Tacksam för alla svar, vill verkligen ha det golvet så himla snyggt skulle behöva ca 60m2. Tack på förhand.
0 svar · 2,8k läst
G
gaia: [citat] Ja såpan är ofarlig för kalksten men tar inte bort kalken som det finns gott om på alla ytor där man skvättar med vatten ;) gaia
5 svar · 7,3k läst
P
pillan71: [citat] Håller med! Pernilla
7 svar · 3,2k läst
P
pillan71: Lite geologi: Granit består av olika mineraler och finns i olika sammansättningar av dessa mineraler. Den vita mineralen är kvarts, den svarta är hornblende eller glimmer och den röd-rosa är kalifältspat. Det är främst andelen kalifältspat som varierar och gör att graniten varierar från att vara enbart svartvit till att vara övervägande röd-rosa. Rent estetiskt tycker jag den
6 svar · 7,1k läst
O
Olle_Lson: Ursäkta de bidde lite fel. du kan naturligtvis köra ut så hett vatten som systemet tål så länge golvet inte blir varmare än 27 grader som dom flesta tillverkare brukar rekomendera. men kör du ut 45 grader kan golvet bli ganska varmt i början av slingan, speciellt om du har en tjock matta. det är förstås skillnad på ett massivt trägolv och ett laminatgolv. sedan beror det på
3 svar · 5,9k läst
O
Olle_Lson: Hallå. det går jättebra att limma ett massivt golv på klinkers om du använder t.ex kiiltoflex och ser till att det inte kan tränga upp fukt genom golvet.
2 svar · 5,3k läst
O
Olle_Lson: Man skall inte skruva om det blir ett tätskikt i badrum t.ex skruvarna kan spräcka tätskiktet. men i ditt fall skulle jag både skruva och limma för att få ett styvt underlag.
2 svar · 5,7k läst
J
jessica: Vi fick rådet att tvätta och försöka slipa bort så mycket färg det går. Där färgen inte gick bort helt så ruggades ytan i alla fall upp. Där efter så klinkade vi. Lycka till! :)
4 svar · 3,7k läst
F
Farzan: Jag tror att det är svårt att säga exakt bara på grundval av det du säger. På entréplan i ursprungsdelen av vår villa från -27 ser det ut som hos dig, brädgolv, 22mm golvspånskiva och plastmatta och det skulle knappast gå att klinkra utan att styva upp på något sätt, det skakar rejält om man stampar i golvet. Men bara för att vi har samma golvmaterial i de olika lagren behöver
1 svar · 2,0k läst
jarlh
jarlh: Vilket träslag, bok eller någon ek? Hur många m2? Kolla Sigtuna golv hur som helst, http://www.sigtunagolv.se
1 svar · 2,8k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: Hejsan... Köpte nyligen ett hus i skåne från början av 1900-talet, där "stall-delen" är byggd som platta på mark. Just nu håller jag på att renovera där ute för att få ett bra garage och verkstad. I en del av garaget är det målat med någon typ av färg (hur vet jag vad det är för något? lack, epoxi?) medan det övriga utrymmet är helt obehandlat... befarar att det finns en del
0 svar · 2,4k läst
S
sarahl: vi har parkett i vårat matrum och i vårt vardagsrum. det båda rummen sitter ihop genom ett stort valv. golvet är väldigt dåligt, det har satt sig riktigt ordentligt. glipor som är ganska stora, stora hack och märken. jag har svårt att se att det skulle bli snyggt, om man slipar men samtidigt så är ju en riktig parkett och kanske inget man lägger över med ett laminatgolv eller vad
0 svar · 3,1k läst
C
CarlSthlm: Hej! Spikklammer? Du menar motsvarande som man har till elkabel? Jag tänkte att jag skulle få lite snabbare installationstakt helt enkelt. Jag har rörhållarskenor hemma, lurar på att köra med dem... De bygger några mm extra men man kanske får ta det... MVH Carl
5 svar · 3,0k läst
marash
marash: [citat] Jag slipade och lackade under marsmånad så kallt var det men lacken i burken hade inte frusit så mycket jag vet. Jag funderar ev. på att slipa golvet med maskin en gång till med fint papper och lacka denna gång minst två gånger. Tyvärr går det åt inte minst två 5-liters lack. Det blir dyrt. Kanske köper denna gång på Byggmax som är billigare. Vad tycker du? MVH/ Marash
6 svar · 3,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Plastmatta är inte nyttig att lämna kvar under ett laminat/parkett golv. Vissa avger gaser som inte är bra. Mvh Putte
10 svar · 18,1k läst
A
alacs: Strax dags att ta ett slutligt beslut - någon som har lust att ge förslag på golv? Ekparkett är ett föreslaget alternativ, men det är lite dyrt. /alacs
3 svar · 4,3k läst
P
peterand: Problemet(?) med nivell och liknande system är bygghöjden, räkna med minst 50mm till ovankant spånskiva
4 svar · 3,5k läst
P
peterand: Ett bra tips är annars att köpa dubbelt av 12mm och sätta den innersta ca 20mm upp på väggen och sedan den yttre utanpå så att man får en liten fals upptill, blir helt OK och ger dessutom utrymme till kabeldragning under den innersta
8 svar · 7,9k läst
M
mitthus: Vi skulle vilja ha clickgolv i hall och vardagsrum, är det någon som vet var man kan köpa det i Göteborgsområdet? Gärna billigt men bra. Är det något särskillt man ska tänka på? Som tjocklek och vilken sorts trä?
0 svar · 2,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Detta är inte heller en "godkänd" konstruktion men den håller i mitt hus så se följande som inspiration! Klinker/granit Limskruvad golvgips (i badrum ytterligare en golvgipsskiva + S48) PEX + plåt Limskruvad glespanel Limskruvat golvspån CC 60 Kertobalkar 45*225 Spännvidd 2,5 - 4 meter http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/golvvarme_gles/
4 svar · 4,7k läst
B
Bigfoot: Det låter rimligt, man tycker ju att dom borde ha en egen motsvarande produkt i så fall.
2 svar · 6,4k läst
S
salmonia: [citat] tackar för trådtipsen! MVH/H
2 svar · 2,4k läst
P
peterand: det är en baggis att ta bort dom i efterhand
3 svar · 3,8k läst
wahlström
wahlström: [citat] ja, låt bli att täta springorna överhuvudtaget...  ;) nej, skämt åsido. ett par vänner till mig har slipat och lackat golven i sitt hus och där tätade de inte springorna utan fyllde i rejält med lack i springorna istället, detta är ca tre år sen och än har det i alla fall inte spruckit och om det har det så är det inget man ser eller lägger märke till... städningen
3 svar · 5,4k läst
wahlström
wahlström: Hej! såg i en tidning där dom målade ett gammalt furugolv, så ett parkettgolv borde i min mening gå bra det med då... Tidningen var från Spektrum, och dom målade med högblank vit golvfärg, tror den heter rustibus eller nåt sånt... har du en spektrumbutik i närheten så prata med dom, eller kolla in; www.spektrum.se gå in på inspiration, spektrum hemförvandling och välj numret som
1 svar · 5,1k läst
J
Jehu: Ok så här blev det - billigaste Rustalaminatet. 825:- för 20 m2. [smiley=wink.gif] Bara så vi har nåt att gå på. Tills vi gör iordning hela sovrummet. Jag kollade på furugolv, och skillnaden i kvalitet mellan 14x117 och 25x165 var bara för stor. I yta, virkeskvalitet, känsla. Helst skulle man vilja ha ännu bredare plank. Så det blir att riva upp undergolvet och elda upp i kakelugnen.
6 svar · 7,8k läst
P
peterand: Bila bort brunnen, gjut igen och stocka av med bruk, sedan platon/frigolit/parkett torde bli betydligt stabilare och inte nämvärt dyrare
1 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.