Byggahus.se

Tabort papp

1. P
    Medlem · 63 inlägg

pjeta

Medlem
    Under plastmattan som satt i lägenheten satt det någon sorts papp. Det mesta följde med när jag tog bort plastmattan men det som blev kvar sitter desto hårdare. Så här ser det ut [​IMG] skrapar nu med rejält tryck och får bara bort lite grann åt gången. Kommer ta minst en hel dag till att få bort det som sitter kvar. Finns det något bra sätt för att få bort det eller är det bara nöta på? Provat att måla på den och låta det torka för att den skulle sitta ihop bättre så man kunde få loss större stycken men är bara översta hinnan som följer med då. Även provat med vatten på för att lösa upp den men är bara små bitar som följer med då också. Desutom blir den glattare så den är inte alltid man får med något alls.

2. S
    Medlem · Västmanland · 173 inlägg

stewed

Medlem

Re: Tabort papp

Been there, done that, got the t-shirt!  :)

Precis så där såg det ut när jag rev ut mina gamla plastgolv. Jag tyckte det gick smidigast att skrapa bort eländet med en tapetskrapa från Biltema:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83975

Provade deras golvskrapa också men jag tyckte tapetskrapan var bättre.

När jag skulle riva bort plastmattan i rum nr 2 så lånade jag hem en golvhyvlningsmackapär från golvbutiken, men den skalade bara bort det allra värsta (och förde ett himla oväsen) så jag blev i alla fall tvungen att fin-skrapa hela golvet för hand.

3. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Skrapade också bort asfaltspappseländet för hand. Tyckte att spackelspade och en gammal färgskrapa funkade bäst.

4. P
    Medlem · 63 inlägg

pjeta

Medlem

upptäckte att där jag målat på pappen och sedan rivit bort det blev pappen tunn och torkade då ihop i solvärmen så sedan gick det någorlunda bra att skrapa bort med kofoten. Så målade allt engång och sedan skrapade jag bort det.

Testade det med spackelspaden men den körde bara fast därför fick det bli kofoten även om den är i smalaste laget.

5. J
    Medlem · 79 inlägg

Jonasc

Medlem

Skrapa med kofot går kanonbra! ...fast tid tar det. Har man oandrasidan lite fart blir det som ett träningspass, eller två... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.