J
jon_h: Handlar inte om att det inte är jämnt. Det handlar om att någon har lagt för lite fix så att ojämnheterna inte tas upp.
5 svar · 4,1k läst
ginnfilt
ginnfilt: Tackar för tipsen, det verkar ju finnas lite uppslag således. Blir till att fråga i bygghandeln eller hos golvläggaren.
3 svar · 2,8k läst
V
vimlan: Tack för svaret, redan klar med första rummet, bröt upp golvet och vägde av på sidan av åsarna med 1"4 som jag skruvade fast. Fyllde sedan upp med masonit på ovansidan åsarna ifall 1"4 skulle ge med sej.
2 svar · 5,1k läst
kinshasa
kinshasa: Tackar Jon, i så fall blir det tillbaks till plan A igen.... MvH Jörgen
11 svar · 6,3k läst
C
CMbeach: Hmm, någon har gjort nummer två i det blå skåpet.. Rev upp taket för att kolla en missfärgning i ena hörnet och hittade då ett ruttet golvbjälk lag. Tydligen så har det regnat in via yttertrappan och en spricka i fasaden och vad som verkar trängt in under tjärpappen. Snickare kommer för att titta på det men jag skulle behöva lite disskutions underlag när det kommer till byta av
0 svar · 3,4k läst
·
amel
amel: Tack för svaren. Kommer att titta på marmoleum lite närmare.
3 svar · 5,4k läst
·
wahlström
wahlström: Det är riktigt snyggt med vitmålade golv, har själv det i vardagsrummet och matsalen, men det är ganska ömtåligt och smutsen syns ju vääldigt väl. men jag skulle aldrig ha ett vitmålat golv i köket, skulle inte hålla sig fint länge tyvärr. i köket har vi allocs laminatgolv och är supernöjda! det finns många fina laminatgolv att välja mellan...
3 svar · 5,5k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Låter som nån typ av tunn perstorp platta. Typ Ikea fast äldre modell. Mvh Putte
1 svar · 972 läst
M
martin22sthlm: golvvärme ingjuten direkt i oisoleradplatta är ju inte direkt någon succé. Vi gjorde så här på landet: platon blå i botten, styrolit (tryckfast frigolit) ~15cm, värmekabeln inspacklad i golvspackel, klinkers. Har eventuellt glömt något, det var ett tag sen, men det fungerar hur som helst bra. Nackdelen är dock att det bygger en del på höjden. //M
2 svar · 1,8k läst
K
Kunigunda: för hjälpen.
3 svar · 2,9k läst
P
Poggan: Sådär ja. Ventitex å platon lagt..... :) Nu väntar bara spånskivor, foam, laminat å golvlister! Tjoho! :)
3 svar · 2,4k läst
J
jon_h: Jag tycker definitivt att du ska använda en 22 mm golvspånskiva. Den är gjord för att klara de krav som ställs på en bärande golvskiva. Du kan ju fuktskydda den med primer eller något (eventuellt tätskikt) om du är orolig att det ska komma ner så mycket fukt att det skulle bli bekymmer. Fast jag tror verkligen inte det behövs.
7 svar · 1,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag fuktspärrade även under hallgolvet, ingen tid/kostnad i sammanhanget! Skifferplattor Fix Fuktspärr Golvgips Vattenburen golvvärme (glespanel/plåtar) Golvspån Bjälklag
7 svar · 5,4k läst
jbr
jbr: Tackar, alltid bra med ett bollplank...  ;) /jbr
8 svar · 10,8k läst
G
gbg_mackan: Hej Jag har dränerat om huset för ca 3 årsedan men pga att dom som byggde huset var lite "snåla" med sprägningen så har jag en yta under farstukvisten på ca 1,5m2 där fukt och vatten tar sig in, det ser ut som om det kommer underifrån vid ena ytterväggen. Hur skall jag göra för att få detta så bra som möjligt då det inte går att få det bättre från utsidan? I detta utrymmet har
0 svar · 3,8k läst
R
richardw: Åkte förbi Beijer igår och där tyckte de att det är nog bäst att göra en "mjukfog" mellan golven för att inte råka ut för sprickbildning i framtiden. Så nu är budet att det blir en mjukfog (1-2cm) mellan rummen alternativt en snyggare golvlist i aluminium. Vidare blir det nog 10x10 plattor i pannrummet där jag har mycket fall mot brunn och 20x20 i tvättstugan där det är mer
9 svar · 2,4k läst
I
impossible: Hej! Jag undrar hur valet av kakel och klinker går till när det ingår i standarden, som hos LB-hus och Eksjöhus budgetserier där 200:-/kvm ingår. Är det endast en viss butik eller leverantör som husföretaget har avtal med där man måste göra sitt val eller kan man till exempel välja ur en lågpriskedjas sortiment? //Impossible
0 svar · 952 läst
P
patrick_l: Ja, jag kommer att slipa och lacka. Tänkte göra en mall i plywood för att få till rundningen och sedan såga både sten och parkett efter den och sedan provlägga innan fix/lim. Tror också på att flytspackla under klinkern med en avstängningslist för att komma upp till samma höjd som parketten. Håller med dig om att sågningen är utmaningen.
2 svar · 2,4k läst
O
osso: För tre år sedan togs plastmatta och masonit bort, och det underliggande trägolvet slipades och fick lack. Redan första vintern insåg jag att detta var en dumt gjort. Huset är ett gammalt trähus, renoverat 1954. Under halva huset finns källare, dock ej under köket. Första vintern var kall och med lite snö, då var golvtemperaturen ca 8 grader, snörika förra vintern var det hyfsat,
0 svar · 3,7k läst
Fasting65
Fasting65: Din idé är ju inte så dum faktiskt. Vi körde med 90 höga och 15 mm tjocka lister för att få lite kraftigare socklar än vad som erbjuds på brädgården. Jag fräste en 4-6 mm avrundning. Har du tillgång till bordssåg går det ju snabbt att såga ur baksidan så du gömmer den gamla sockeln.
1 svar · 3,4k läst
R
Rogerio: [citat] jo, givetvis ovanför gipset.. Limmet låter som ett bra tips. Tack
6 svar · 4,8k läst
G
gsson3k: Tack för info. ska prova att göra det.
2 svar · 3,0k läst
G
gogu: [citat] Det gamla golvet kommer att ligga kvar under det nya tunna det kanske inte framgick. Tror att golvtilverkarna brukar rekomendera att man skall lägga det nya tvärsöver. Antar att en anledning är att det skulle kunna bli vågit annars speciellt om man hade ett gammalt golv med 8-9" breda plankor som kupat sig. Men detta är slätt och det nya golvet är även bredare än undergolvet En
2 svar · 2,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Har en liten hall som går ihop med en passage och tänkte lägga stenlaminatet i hall delen och sen bara fortsätta med "trä" laminatet i passagen så det blir en sammanhängande övergång. Men det har inte blivit av. När det blir så kommer det bilder till forumet. 8-) Mvh Putte
3 svar · 6,9k läst
ByggPutte
ByggPutte: Skulle säkert funka lika bra med ett putsnät 8-) . Fast det knölar sig lätt. Fast plastnätet är säkert effektivt på rätt underlag. Har man gamla plastmattor eller nått sunkigt klinker golv skulle jag riva ut det istället för att gömma det under nån blå matta. Mvh Putte
1 svar · 1,5k läst
E
ErikE: Nej, visste inte att det kunde behövas något sådant, ska kolla upp det! Tack för tipset. Iofs är det inte 11m hela vägen utan bara på bredaste stället (ca 2m), resten är smalare. Det bör nog gå. Jag hoppas även att det går att lägga bit-för-bit, det hade underlättat väldigt mycket. Jag kan återkomma när golvet är lagt så ser vi hur det gått :)
2 svar · 4,1k läst
E
ErikE: Ok, jag får tacka för svaren! Ska klura lite mer på hur man ska göra med detta, men det lät ju inte speciellt bra :( Det blir till att söka runt lite mer antar jag.
4 svar · 1,6k läst
J
jon_h: [citat] Det där är faktiskt inte bara er plattsättare som är petig, det går helt enkelt inte att lägga 40x40 i ett böjt fall utan att plattkanterna sticker upp åt alla håll, i alla fall inte om man är inom en meter från brunn. Gör man ett rakt fall mot till exempel en hörnbrunn eller en ränna så skulle det funka. Men det gör man inte, för man kan inte ansluta tätskiktet till en
2 svar · 1,8k läst
P
peterand: det går bra att antingen limma eller spika, limning är i mitt tycke att föredra pga ett tystare golv. Ett par saker att tänka på Absolut plant undergolv, antingen flytspackel vid limning eller 2X8-10 mm plywood lagda omlott vid spikning kolla på ex burseryd.se Limmet är dyrt Det är inte helt lätt att lägga fiskben med bra resultat, helst ska det även läggas med fris
1 svar · 3,1k läst
J
jon_h: [citat] Ah, där ser man.. :)
6 svar · 18,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.