Golv
ylven: Slitage-garanti är en sak, det kanske de klarar. Mina Tundragolv från Ikea har klarat slitage galant, däremot är de extremt känsliga för fukt! EXTREMT! En slitagegaranti på laminatgolv är lika mycket värd som de där långa rost-garantierna på bilarna, de gäller ju bara om det är genomrostning av bärande balkar där rosten har börjat på insidan = omöjligt att bevisa samt högst
mins: Hej, Woodia verkar ha mosaikparkett. Finns i Stockholm. Dock så läggs den nog itne flytande. http://www.woodia.se/produkter-mosaikparkett.php?id_floor_group=8
peterand: I princip kan emmissioner uppstå även med trä men då är det så fuktigt att trät ruttnar långt innan limmet blir ett problem..., vi pratar en RF över ca 85-90% för att limmet skall kollapsa
peterand: Riv brädgolvet, rikta reglarna eller sala på bef, lägg 22spån + Khärs. Varför lägga ett golv i lyxklassen på ett dåligt underlag? Passa på att se över isolering etc när du ändå håller på.
kinshasa: Uppfattat. Tack för att du ställer upp på " amatör"- frågorna. Ha det bra / Jörgen.
cincy: Hejsan alla engagerade. Nu har vi övergett klinkertankarna helt. Vi är nu rätt nöjda med att problemen uppstod faktiskt. Golvet kommer bli svartbetsat och lackat. Vi slipper bygga på höjden, färgen blir rätt ändå till köket, slipper sätta in golvvärme. Då vi öppnar upp en öppning (70 cm) mellan "fin"matrummet (nyslipat och lackat golv av samma slag som är i köket) kommer
Linnex: Tack för svaret. Har ännu inte bestämt vad det blir för golv. Håller på att sätta inneväggar men såg att Elfa kör 20 % nu igen och tänkte passa på att beställa... men då bör jag nog först välja golv så jag vet om det bygger 6 eller 15 mm 8-)
miis: Oh, jag var lite otydlig. Det som mjukades upp var pappret som hade limmats fast med asfalten. Den är så gott som bortskrapad och nu är det bara hård asfalt kvar. Som du skrivet är blir det vara pulver om man "hackar" oss det svarta. Det sitter hårt så det måste nog slipas ner om det behöver bort. Så med ditt inlägg så kan jag kan nog anse mig vara klar med förarbetet....... (och
dave_R: Hur är det med att vaxa ett massivt trägolv? Vad är för och nackdelar, tåler det mer "skit" och fläckar än om man tex lackar det? Tacksam för tips Mvh Dave
Gnagare: Hej igen! Var i huset idag (som blir vårt om 2 veckor) och "högg upp" ett litet titthål i golvet för att se vad det var under plastmattan och golvspånskivan. Till min stora förvåning ligger där ca 100mm isolering (gullfiber?) under spånskivan. Jag (och framförallt besiktningsmannen) som trodde det var golvspånskiva direkt (kanske tunnare regel) på betongbjälklaget....... Nu i
gunillasweden: Hej i rymden Jag har ett plastlackat furugolv i hela lägenheten. (Aningen nednött på sina ställen...) Det är en sekelskifteslägenhet med stuck osv. och med stockholmsvita väggar. Kan tänka mig att byta färg på väggarna... Nu funderar jag på att betsa eller lacka om golvet i antingen en mörkare eller ljusare nyans. Jag ser två alternativ framför mig: - Slipa upp ytan en aning och
jon_h: Vilken typ av färg är golv och väggar målade med nu? Har du haft några problem med att färgen släpper? Det går säkert bra att sätta plattor, de stoppar ju inte fukttransporten. (Själva kakel och klinkerplattorna andas i princip inte alls, men fogarna gör ju det) Fast färgen lär du ta bort.
linnalinna: Så kanske det är...det har jag inte tänkt på. Nu har jag provgått med skor igen och dom är inte fullt så halkiga med vatten... Usch, nu blev det svårt att bestämma sig igen! Jag bor i norra delen av landet och det är ju mest snö som sitter under skorna när vi kommer in! ;) Plattan heter Grand Canyon och säljs hos Höganäs. Är det någon som lagt in den och kan ge mig lite råd??
MathiasS: [citat] Det pågår kontinuerligt men länge som jag uppfattar det. Skivorna har ju en spec på tryckhållfasthet för korttidslast och en helt annan, lägre, för långtidslast. Jag fick uppfattningen från MDT AB att det hela visar sig under första året iaf. Jag vet inte hur man definerar dessa lastprov som ligger till grund för databladens siffror men visst är det så att det sätter sig
mikkat: Vi la in parkett i köket, jag hand slipade med ett fint sandpapper och sedan lackade ett lager. Funkar fortfarande 3.5 år. /M
Anna_Lilja: Hej! Var nyligen inne på detta fantastiska forum när min pojkvän fogat och hade problem att få bort fogen. Tänkte ge ytterligare tips beträffande att få bort fog som bränt. Klinkerrent gjorde ingen större skillnad, det krävdes ändå mest mekaniskt arbete. Citronsyra var i så fall mycket bättre. Riktig syra fungerade dock ännu bättre men luktade verkligen starkt men fungerade. Det
Dozen: Takhöjden är bara 2,0 meter. Huset är på 78 kvadratmeter, så delar av källaren skulle bli ett bra komplement.
peterand: helt och hållet en smaksak men tänk på att desto livligare golv desto mindre syns repor och slitage.....
Malva: Som jag förstått saken är det en bets, dvs. tränger in och ger varaktig färg. Till skillnad från lackbets är oljebets lättare att jobba med och "snällare" mot eken. Ytan blir en hårdvaxolja.
TeamPorsche: Isodränskivorna ska ligga där som kombinerat kapilärbrytande/isolering skikt. Då kan jag gräva ur singlet som ligger under plattan nu. Verkar för övrigt torrt.
Price: Jahaja, mitt första inlägg på en sajt jag besökt under många år. Känns skönt. I vår källare har vi ett pannrum ca 20 kvm, tvättstuga 6 kvm och en gillestuga på ca 22 kvm. Den senare har ett trägolv ingjutet i bottenplattan. Det har jag nu slitit upp. För att slippa bryta upp plattan har jag tänkt att lägga typ en 100 mm och en 65 mm Pordrän, markduk och sen flytspackel/betong.
ktm250: MD16 på golvspån ska vara 5:1 och du behöver inget strö i.
greenbay: Eller oxå kan du hyvla av de reglar som är höga. det beror på hur du vill det skall kännas när du är klar... Kommer det att stå några möbler med 4 ben på golvet? ;-) Eller har ni bara 3-benta jaktpallar? Det tar inte många minuter att hyvla av åsarna. mvh greenbay
Linnex: Jag har lagt allt mitt golv tvärs nocken. Finns ingen som har påpekat det. Korridoren la jag tvärs med tanken att korridoren då ses som bredare och kortare. annars blir det tvärt om. Långt och smalt. Det har givetvis med mönstret att göra. Ett mönster som ser ut som tex klinkers spelar ju kvitta. Då är det hur ljuset faller som är det viktiga för att minimera skarvarna.
knutknop: Jag började en ny tråd i en annan forumdel med blev hänvisad till denna tråd. Och mitt problem är att mitt hus (Smålandsvillan) kommer byggas med diffspärr under bjälklaget. (För att minska risken för påväxt på undersidan bjälklaget. Har det sagts mig i alla fall...) Och man ska ju inte ha dubbla fuktspärrar i en konstruktion för då stänger man ju in. Eventuell fukt kommer
Videonisse: Nja, om parketten var minst 16 mm så kunde jag med cirkelsåg såga två parallella spår, ta bort parketten och lägga i några 16 mm rör för att dra diverse olika kablar i golvet. Jag skall ändå lägga ny parkett så det skulle bli snyggt och praktiskt. Om det är mindre än 16 mm måste jag också fräsa ur ett spår i materialet under. Går väl också men inte lika smidigt. Fast ett
Byggfeber: Tror att det skulle funka om du målade trappan vit, det blir nog inte för mycket. Kan du lägga in en bild på hur det ser ut runt omkring trappen? Vart i huset är den? :)
martin_skold: ville bara flika in att jag slipade mitt fernissade golv med 125-exenterslip o 40-papper. vanlig matolja och när papprena satte sig, så tog jag fram stålborsten o gjorde rent dem. fast det kanske alla ni andra oxå har gjort..
pivar: Jag tror inte att vi kommer längre i ämnet och jag är riktigt nöjd med den hjälp jag har fått från er alla som har diskuterat ämne. Tack. Därför vill jag summera det hela med följande: Betongplatta direkt på mark = ingen tätskikt Underisolerad betongplatta = lägg tätskikt
ByggPutte: Kan ju tänkas att det går att ta bort dom skadade stavarna och limma dit nya. Men det kommer säkerligen bli nyans skillnader. Har Du bild? Mvh Putte