1 837 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Rätt underarbete för nytt skeppsgolv.
Har bilat bort den kaka som va gjuten på träbjälklaget i lilla toaletten och vill nu lägga skeppsgolv. Då det golvet som är kvar nu inte är jämt och ganska mycke lägre än golven i hallen utanför så måste något göras. Golvet nu är det spikat plank på sidorna av golvbjälkarna som man sedan lite slarvigt har spikat råspont så att bjälkar och övre ytan på råsponten hamnar i våg (nästan iaf).
På detta går det inte att lägga skepssgolvet rakt av då jag vill lägga detta längs med bjälklaget. Pratat med 2 olika firmor som säljer golv och den första sa flytspackel och den andra byggplyffa.
Några med andra ideer eller komentarer till dessa förslag?
På detta går det inte att lägga skepssgolvet rakt av då jag vill lägga detta längs med bjälklaget. Pratat med 2 olika firmor som säljer golv och den första sa flytspackel och den andra byggplyffa.
Några med andra ideer eller komentarer till dessa förslag?
Tänkt lägga massivt ek då det bara är ca 2kvm (0.95*1.70)
Behövs inte höjas egentligen men något måste jag ju göra för att kunna lägga på den led jag vill och flyt känns konstigt då det massiva golvet som jag fattat det ska skruvas fast.
Behövs inte höjas egentligen men något måste jag ju göra för att kunna lägga på den led jag vill och flyt känns konstigt då det massiva golvet som jag fattat det ska skruvas fast.
Hej Snuttjulle!
Om jag förstår Dig rätt bildar bjälkarnas övre yte och råspontens övre yta ett gemensamt plan. Det måste innebära, att råspånten ligger mellan bjälkarna och vilar på plankorna som man spikat på sidan av bjälkarna. Och nämnda plan är inte i våg, och Du vill höja det, dessutom skall de nya plankorna läggas parallellt med bjälkarna.
Som jag ser det måste Du börja med att med hjälp av långa kilar göra underlaget vågrätt. Kilens bredd lika med bjälkens.

Kilar ställda på högkant utanför garaget. Hjälpmedel - handcirkelsåg och styrskena.
Med dessa i lämplig tjocklek och längd kan Du justera "våget". Ovanpå läggs golvspånskiva. Styva eventuellt upp med tvärplankor.
Nu kan Du lägga och glädjas över den nya fina plana golvet.
per
Om jag förstår Dig rätt bildar bjälkarnas övre yte och råspontens övre yta ett gemensamt plan. Det måste innebära, att råspånten ligger mellan bjälkarna och vilar på plankorna som man spikat på sidan av bjälkarna. Och nämnda plan är inte i våg, och Du vill höja det, dessutom skall de nya plankorna läggas parallellt med bjälkarna.
Som jag ser det måste Du börja med att med hjälp av långa kilar göra underlaget vågrätt. Kilens bredd lika med bjälkens.

Kilar ställda på högkant utanför garaget. Hjälpmedel - handcirkelsåg och styrskena.
Med dessa i lämplig tjocklek och längd kan Du justera "våget". Ovanpå läggs golvspånskiva. Styva eventuellt upp med tvärplankor.
Nu kan Du lägga och glädjas över den nya fina plana golvet.
per
Jo något åt det hållet är det.
Fick dock tips om byggplyfa då det är i "nästan våtrum" och tror att det blir ordentligt plant bara man lägger skiva ovanpå detta som ligger där idag. Risken som jag ser det är att det blir trä på trä på trä som alla rör sig olika med ev knakande som följd men jag kanske är överkänslig då skruvandet av det riktiga golvet säkert når ner igenom spån/plyfa.
Fick dock tips om byggplyfa då det är i "nästan våtrum" och tror att det blir ordentligt plant bara man lägger skiva ovanpå detta som ligger där idag. Risken som jag ser det är att det blir trä på trä på trä som alla rör sig olika med ev knakande som följd men jag kanske är överkänslig då skruvandet av det riktiga golvet säkert når ner igenom spån/plyfa.
Jag är inte säker men tror att man tänker sig en variant på plyfa som är lite vattensäkrare än bara golvspån. Kanske helt fel namn med byggplyfa (hade svårt att höra då jag hade en 3 åring som sprang runt sammtidigt jag pratade i telefonen). Spån va min första tanke oxå. Kan inte tänka mig att det lilla vatten som ev smiter ner igenom ett massivt skepsgolv skulle få spånet att svälla.
Detta med "nästan våtrum" va min tolkning. Och jag vet att man inte använder plyfa normalt i våtrum.
Detta med "nästan våtrum" va min tolkning. Och jag vet att man inte använder plyfa normalt i våtrum.
Jag tycker definitivt att du ska använda en 22 mm golvspånskiva. Den är gjord för att klara de krav som ställs på en bärande golvskiva. Du kan ju fuktskydda den med primer eller något (eventuellt tätskikt) om du är orolig att det ska komma ner så mycket fukt att det skulle bli bekymmer. Fast jag tror verkligen inte det behövs.
Klicka här för att svara