Byggahus.se

IKEAs golv, något att ha?

1. E
    Medlem · 6 inlägg

ErikE

Medlem
    Hej allihop!

Jag ska lägga klickgolv i mitt nya hus. Det är nästan en hel våning som ska läggas, ytan är ca 60 kvadratmeter.

Jag har lite begränsad budget tyvärr, så jag har kollat på vilka varianter som finns. IKEA har ett för 69:-/kvm (Tundra) som hade passat jättebra, och det ger ett totalpris på ca 4000:- för golvet, exkl dämpmatta och liknande. Jag har även kollat på andra alternativ, men de billigare tarkettgolven går på ca 7-8000, och de finare märkesgolven närmar sig 15000.

Därför undrar jag, finns det någon bra orsak att låta bli IKEAs golv? Är kvalitén märkbart sämre, är de känsliga för t ex vattenspill eller liknande? Jag vill ha det snyggt och så billigt som möjligt, men samtidigt vill man ju inte behöva lägga om golvet om ett år eller två bara för att man är lite dumsnål :)

Alla synpunkter mottages tacksamt!

2. B
    Medlem · 903 inlägg

Bigfoot

Medlem

Re: IKEAs golv, något att ha?

Fogarna är väldigt känsliga för fukt. Vi har våttorkat några gånger med väl urvriden mopp och det syns att det rest sig lite i fogarna.

3. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Jag har Ikea golv från 98-00 och dom är lika fina i dag som när vi la dom.Det har kommit både det ena o det andra på dom och märker inget på skarvarna eller dyl. Men en del här inne säger att "dagens" ikea golv ska vara sämre... så det kanske är en annan tillverkare nu ..

4. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 580 inlägg

ylven

Medlem

Vi har lagt tundra i två rum plus hallen. Dels var de rätt känsliga vid läggning, men framför allt är de känsliga för fukt! Jag skulle definitivt vilja kalla det för dumsnålt i ett nytt hus...

Tydligen ska limmade laminatgolv vara tåligare mot fukt, kolla upp om det finns några billiga i det segmentet!

5. E
    Medlem · 6 inlägg

ErikE

Medlem

Ok, jag får tacka för svaren! Ska klura lite mer på hur man ska göra med detta, men det lät ju inte speciellt bra :( Det blir till att söka runt lite mer antar jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.